دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» راهنمای بهترین سبزیجات برای انواع دیابت

راهنمای بهترین سبزیجات برای انواع دیابت

مواد غذایی که برای کاهش قند خون در بدن لازم است

میلیونها نفر در سراسر جهان با دیابت دست و پنجه نرم میکنند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دیابت تقریباً 422 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و سالانه 1.6 میلیون نفر بر اثر دیابت فوت می کنند. سطح انسولین نقش مهمی در دیابت دارد. لوزالمعده هورمونی تولید می کند که گلوکز را از غذا به سلول های شما برای انرژی میبرد. دیابت بر توانایی بدن ما برای تولید انسولین کافی و استفاده خوب از آن تأثیر می گذارد، بنابراین گلوکز در جریان خون باقی می ماند.


بهترین سبزیجات برای دیابت نوع 2

انتخاب خوب سبزیجات برای دیابت نوع 2 که به احتمال زیاد سرشار از فیبر و حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است حاوی نیترات است که باعث کاهش فشار خون می شود علاوه بر این، مردم باید انواع سبزیجات را انتخاب و استفاده کنند. خوردن طیف گسترده ای از غذاها، از جمله ترکیبی از سبزیجات، می تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند تا در عین لذت بردن از وعده های غذایی، سالم هم بمانند.دانشمندان بر این باورند که سطوح بالای قند خون باعث اکسیده شدن گلوکز و تشکیل رادیکال های آزاد میشود - محصولات جانبی که می توانند برای بافت های بدن و سلامت مضر باشند.

هم چنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد التهاب در ایجاد و پیشرفت دیابت نوع 2 نقش دارد. آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش رادیکال های آزاد و مدیریت التهاب کمک کنند.


نمونه هایی از آنتی اکسیدانها در رژیم غذایی عبارتند از منبع مورد اعتماد موارد زیر:

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

سبزیجات آنتی اکسیدان ویتامین A و کاروتنوئیدها سیب زمینی شیرین، اسفناج، هویج، فلفل ویتامین C فلفل قرمز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، آب گوجه فرنگی ویتامین E اسفناج، بروکلی، گوجه فرنگی، روغنهای گیاهی، آجیل فنل اسفناج، کلم، کلم بروکلی، فلفل قرمز، پیاز فلاونوئیدها


چرا سبزیجات را انتخاب کنید

برنامه غذایی متداول با سبزیجات میتوانند نقش غذایی ارزشمندی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایفا کنند. آنها فیبر، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی را فراهم می کنند که می توانند به مدیریت التهاب، حمایت از کاهش وزن و افزایش سلامت کلی کمک کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 میتوانند هر غذایی بخورند، اما ممکن است نیاز به برنامه ریزی دقیق برای جلوگیری از افزایش گلوکز داشته باشند.


این بدان معنی است که اندازه وعده و محتوای کربوهیدرات چگونه با برنامه غذایی آنها مطابقت دارد. سبزیجات می توانند تنوع و طعم را ارائه دهند. آنها همچنین می توانند سیر کننده باشند در حالی که هنوز کالری نسبتاً کمی دارند. در این مقاله به بررسی بهترین سبزیجات برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می پردازیم. ما همچنین توضیح می دهیم که چرا سبزیجات برای افرادی که قند خون را کنترل می کنند و طیف وسیعی از ایده های غذایی خوشمزه را ارائه می دهند مهم هستند.


با بررسی کامل انتخاب های غذایی حاوی سبزیجات و کنترل سطح قند خون میتوان آن را مدیریت کرد. شاخص گلیسمی (GI) ابزاری است که برای تصمیم گیری در مورد مواد غذایی برای استفاده در رژیم غذایی خود استفاده می شود. GI اندازه گیری میکند که یک غذا چقدر و با چه سرعتی سطح قند خون شما را هنگام مصرف افزایش می دهد.


اهمیت سبزیجات در دیابت

سبزیجات نقش اساسی در رژیم غذایی روزانه شما دارند. آنها تمام مواد مغذی حیاتی، ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در اختیار ما قرار میدهند. کارشناسان پیشنهاد میکنند مصرف سبزیجات در صورت مصرف به مقدار مناسب برای سلامتی شما بسیار مفید است. اما افرادی که دیابت دارند نباید تمام سبزیجات را مصرف کنند.

چند سبزی وجود دارد که می تواند در هنگام دیابت باعث افزایش سطح قند خون شود. بنابراین نیاز خاصی به انتخاب سبزیجات مناسب برای بخشی از رژیم غذایی شما وجود دارد. با گنجاندن آنها در رژیم غذایی خود، نه تنها میتوانید دیابت را مدیریت کنید، بلکه از مزایای سلامتی آن مانند هضم آسان، کاهش وزن ، عملکرد سالم قلب و کاهش کلسترول بد را نیز دریافت خواهید کرد.

در این مقاله با بهترین و بدترین سبزیجات برای قند خون در هنگام ابتلا به دیابت آشنا خواهید شد.


1. هویج

دارای مقدار مناسبی بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K1 و A، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. دارای GI 16 است که آن را به یک انتخاب عالی برای بیماران دیابتی تبدیل می کند.

طبق یک مطالعه ، مواد مغذی موجود در هویج برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مفید و علاوه بر این، مصرف فیبر غذایی ممکن است به کاهش شیوع دیابت نوع 2 کمک کند.

2. کلم بروکلی

بروکلی سرشار از مواد مغذی مانند آهن، ویتامین C، فیبر، پروتئین، کلسیم، سلنیوم و منیزیم است.ترکیبی به نام سولفورافان دارد. به کاهش تولید گلوکز کبدی کمک می کند و همچنین دارای خواص ضد سرطانی است.

طبق یک مطالعه ، سولفورافان تولید گلوکز کبدی را کاهش میدهد. بنابراین سطح گلوکز خون را کاهش میدهد و همچنین دارای خواص ضد سرطانی است.

3. کاهو

این سبزی کم کالری و دارای ارزش غذایی بالا یک غذای فوق العاده که باید در رژیم غذایی خود قرار دهید،کاهو حاوی آهن، ویتامین C و آنتی اکسیدان است.علاوه بر این، با کاهش التهاب و افزایش سطح ایمنی ، سلامت کلی را بهبود می بخشد.


4. خیار

خیار دارای آب میان بافتی بالایی دارد و به شما احساس سیری و هیدراته شدن میدهد. بنابراین، می تواند به کاهش و کنترل سطح قند خون کمک کند زیرا هورمون ها به سلول های بتا در پانکراس کمک می کنند تا انسولین تولید کنند. همچنین شاخص گلیسمی آن 14 است. می توانید آن را به صورت خام، سالاد و ترشی هم مصرف کنید.

5. بامیه

یکی از سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین (20-17) است که دارای مقادیر زیادی مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین B و C، اسید فولیک، فیبر و کلسیم است. محتوای بالای فیبر موجود در بامیه مدیریت دیابت را به هم مرتبط می کند و باعث کنترل بهتر قند خون و حساسیت به انسولین میشود. میتوانید بامیه را به صورت سرخ شده، پخته شده و به عنوان یک غذای سس لذیذ میل کنید.

6. کدو

اکثر مردم ترجیح نمی دهند کدوی تلخ را به دلیل طعم آن در رژیم غذایی خود داشته باشند. با اینحال ، یکی از سبزیجات عالی برای کسانی است که از دیابت رنج می برند. علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که کدو تلخ نتایج باورنکردنی در کاهش سطح قند خون دارد. حاوی ترکیبی به نام پلی پپتید -P (انسولین-P) است که به فرد کمک می کند تا سطح انسولین را تنظیم می کند. 

7. تربچه

محتوای فیبر بالا در تربچه یکی از بهترین سبزیجات برای بیماران دیابتی است. به کنترل سطح قند خون کمک می کند. می توان آن را به ترکیب سبزیجات اضافه کرد و می توان آن را به سوپ های خوشمزه تبدیل کرد.

8.لوبیا

به دلیل غنی بودن از پروتئین و فیبر محلول شناخته شده است. برای مدت طولانی تری شما را سیر نگه میدارد. همچنین به حفظ سطح قند خون در بیماران دیابتی کمک میکند و همچنین به کاهش وزن کمک می کند. 

9. چغندر

کربوهیدرات کمی دارد و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی گیاهی است. اینها می توانند به کنترل دیابت کمک کنند. هم چنین قند طبیعی به گلوکز تبدیل نمی شود. بنابراین برای افراد دیابتی مناسب است. علاوه بر این، چغندر سرشار از آنتی اکسیدان لیپوئیک اسید است. 

بنابراینم شکلات ناشی از پیری سلولی را کاهش می دهد.

10. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از بهترین منابع لیکوپن است که برای بهبود سلامت قلب مفید است. آنها برای قلب عالی هستند. آنها همچنین خطر مشکلات قلبی را در افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت کاهش می دهند. سرشار از ویتامین C، ویتامین A و پتاسیم است و کربوهیدرات کمی دارد. کالری نیز کم است. اینها برای افراد دیابتی خوب است.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

11. گل کلم

چه آنرا در سالاد اضافه کنید، چه آنها را در ساندویچ بریزید یا کاری را تهیه کنید، گل کلم یک انتخاب فوق العاده برای کنترل دیابت است. این منبع غنی از فیبر، ویتامین C و فولات است در حالی که کالری کمی دارد. محتوای بالای فیبر موجود در گل کلم استرس را بر سیستم گوارش شما کاهش می دهد و به کاهش افزایش قند خون کمک می کند. 

12. مارچوبه

این یک سبزی عالی برای اضافه کردن به برنامه رژیم غذایی دیابت است. به دلیل غنی بودن از آهن و مس به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این، حاوی پتاسیم است که برای درمان دیابت ضروری است. علاوه بر این، عناصر دیگری مانند کلسیم، فسفر و منگنز که به تنظیم فشار خون کمک می کند.

13. کلم

اگر می خواهید گلوکز خون خود را در محدوده نگه دارید، کلم یکی از بهترین گزینه ها است. این یک منبع غنی از فیبر با تعداد کالری کمتر است. با این حال، می تواند برای دیابت معجزه کند زیرا خواص آنتی اکسیدانی و ضد هیپرگلیسمی آن ثابت شده است.

یک راه ساده برای داشتن کلم در رژیم غذایی این است که آن را حداقل دو بار در روز به عنوان غذای جانبی اضافه کنید. اگر نمی خواهید آن را به عنوان یک غذای جانبی نگه دارید، از آن در سالادها، دال ها یا سوپ ها استفاده کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.


سبزیجاتی که در دیابت باید از آنها اجتناب کرد

به خاطر داشته باشید که هیچ قانون یا محدودیت سختی برای هیچ گونه سبزیجات وجود ندارد و در عین حال، هیچ سبزی برای دیابت مضر نیست. اما برای تنظیم سطح قند خون باید از یک برنامه غذایی پیچیده پیروی کنید.

سیب زمینی‌ها

هم سیب زمینی شیرین و هم سیب زمینی سرشار از نشاسته هستند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات سبز دارند. GI سیب زمینی سفید پخته معمولی 111 و سیب زمینی شیرین 96 است. اگر می‌خواهید این کارها را انجام دهید، می‌توانید آن‌ها را در مقادیر کم با مقدار زیادی سبزیجات فیبری مصرف کنید تا GI کلی غذا را کاهش دهید. از غذاهای فرآوری شده تهیه شده با سیب زمینی مانند کاری سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی خودداری کنید.

نخود

اگر دیابت دارید، نخود فرنگی را باید در مقادیر کم مصرف کنید. اما مصرف منظم در مقادیر زیاد برای شما مضر است. به عنوان مثال، 100 گرم نخود فرنگی حاوی تقریبا 14 گرم کربوهیدرات است.

ذرت

اگرچه ذرت منبع غنی از فیبر، پروتئین و مواد معدنی است، نباید مصرف آن زیاد باشد. سبزی پر کالری است. دارای شاخص گلیسمی 46 است که در گروه غذاهای کم GI قرار می گیرد. از سوی دیگر، تنقلاتی مانند ذرت بوداده و ذرت فلکس دارای GI بالایی 65 و 81 هستند، باید حداقل مقدار آن را در رژیم غذایی معمول خود نگه دارید.


آب سبزیجات

ممکن است شما را شگفت زده کند زیرا آب سبز فوق العاده سالم است و سبزیجات بهترین انتخاب برای پر کردن بشقاب غذای دیابت هستند. با این حال، آنها برای دیابت به شکل مایع مناسب نیستند، چرا؟ زیرا وقتی آنها را به عنوان آبمیوه دریافت می کنید، محتوای فیبر موجود در آنها را از دست می دهید. بنابراین مهم نیست که چه سبزیجاتی را در بشقاب خود انتخاب می کنید، از آن به طور کلی لذتب برید.


سایر غذاهای سالم و مناسب دیابتی که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند چیست؟

به غیر از سبزیجات، ممکن است بسیاری دیگر از غذاهای مناسب دیابت را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر دیابت دارید، باید روی ارزش GI پایین، فیبر و مواد مغذی بالا و کالری کم تمرکز کنید. در اینجا برخی از غذاهای غنی از فیبر برای دیابت آورده شده است.


سیب خوردن یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. مثال، خوردن یک سیب برای سلامتی بسیار مفید است. با این حال، این به این دلیل است که سیب حاوی فیبر و ویتامین است.


بادام برای پیشگیری از دیابت نیز مناسب است و مصرف منظم بادام برای سلامتی عالی است. منیزیم بالایی دارند. بنابراین مصرف آن از افزایش سطح قند خون جلوگیری می کند. بادام همچنین سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع، پروتئین و فیبر است. اینها سطح گلوکز خون را تحت کنترل نگه می دارند. پس به طور مرتب بادام را در برنامه غذایی خود قرار دهید. شما را سالم نگه می دارد.


زردچوبه نه تنها دارای اثرات ضد التهابی است، بلکه یکی از غذاهای فوق العاده برای دیابت نیز می باشد. بنابراین، افراد مبتلا به دیابت باید از زردچوبه بیشتر در مواد غذایی که به طور منظم درست می کنند استفاده کنند.

دارای خواص ضد میکروبی است که به جلوگیری از بسیاری از انواع عفونت ها کمک می کند. نه تنها زخم های داخلی بلکه زخم های خارجی را نیز التیام می بخشد. زردچوبه در طب آیورودا نیز کاربرد فراوانی دارد. 


چای بابونه دارای فواید بسیاری از جمله خواص ضد سرطانی، تنظیم قند خون و اثر آرام بخش است. کارشناسان دریافته‌اند افرادی که به طور منظم بابونه مصرف می‌کنند، سطح قند خون پایین‌تری دارند. شما می توانید آن را در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است.

همچنین باعث بهبود رنگ پوست می شود. مصرف دمنوش بابونه جوش ها و جای آکنه را از بین می برد. همچنین به مبارزه با بی خوابی کمک می کند.


زغال اخته نیز یک انتخاب فوق العاده برای سلامتی است. آنها به دور نگه داشتن شما از مشکلات قلبی کمک می کنند. افرادی که روزانه دو فنجان زغال اخته مصرف می کنند کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند. این به این دلیل است که آنها سرشار از فیبر هستند. همین امر در مورد سایر مواد مغذی نیز صدق می کند.

ویتامین C و آنتی اکسیدان ها سرشار از زغال اخته هستند. می توانید آنها را به هر شکلی بچینید و در ماست شیرین نشده فرو کنید. یا می توانید چیزی شبیه اسموتی درست کنید. مهم نیست چقدر بخورید، نتایج خوبی خواهید دید. بنابراین به مصرف منظم آن ادامه دهید.

خط پایین

دیابت یک بیماری مزمن است که تأثیر قابل توجهی بر سلامت شما دارد. از این رو، در صورت اتخاذ یک سبک زندگی سالم برای مبارزه موثر با دیابت کمک خواهد کرد. برای داشتن یک سبک زندگی سالم، باید گزینه های غذایی سالمی را انتخاب کنید که سطح گلوکز خون را بالا نبرد و حساسیت به انسولین را قطع نکند. سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم، گوجه فرنگی، مارچوبه، لوبیا، چغندر از بهترین غذاهایی هستند که می توانید به بشقاب غذا اضافه کنید. آنها کربوهیدرات و نشاسته کمی دارند در حالی که سرشار از مواد مغذی، فیبر و ویتامین هستند. یکی دیگر از موارد ضروری که باید در نظر داشت شاخص گلیسمی است. بنابراین، مهم نیست که کدام غذا را برای لذت بردن انتخاب می کنید، مطمئن شوید که باید در وعده های محدود باشد.

سوالات متداول

س. آیا سبزیجات نشاسته ای برای دیابت مضر هستند؟

الف- عملاً هیچ سبزی برای دیابت مضر نیست، حتی اگر حاوی مقدار زیادی نشاسته باشد. با این حال، اگر آنها را در مقادیر محدود مصرف کنید و آنها را با سبزیجات با GI پایین بچینید، مفید خواهد بود. به عنوان مثال، اگر دیابت دارید، سبزیجات نشاسته ای را به جای یک فنجان پر، به نصف فنجان محدود کنید.

س. چه سبزی قند خون را کاهش می دهد؟

الف) سبزیجاتی که سرشار از فیبر، مواد مغذی و پروتئین هستند به کاهش قند خون کمک می کنند. اینها عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم، سبزیجات برگ سبز و بامیه. همچنین می توانید خیار، گوجه فرنگی، تربچه، مارچوبه و کدو تنبل بخورید. 

س. چه غذاهایی را افراد دیابتی می توانند آزادانه بخورند؟

الف. افراد دیابتی می توانند همه غذاها را بخورند اما باید به وعده های محدودی پایبند باشند. آنها باید سبزیجات غیر نشاسته ای مانند هویج، کلم بروکلی، سبزیجات برگدار، لوبیا و گوجه فرنگی و میوه هایی مانند انگور، پرتقال، پاپایا، سیب و انواع توت ها داشته باشند. آنها همچنین می توانند به سراغ محصولات شیر ​​کم چرب یا بدون چربی و کوکی های پودینگ مانند نانوایی بدون شکر بروند. 

س. آیا هویج برای دیابتی ها خوب است؟

الف- اگر دیابت دارید، می توانید بدون تردید هویج را به بشقاب خود اضافه کنید. منبع خوبی از فیبر، ویتامین K1، ویتامین A، بتا کاروتن، آنتی اکسیدان ها و پتاسیم است. علاوه بر این، اگر به طور منظم هویج بخورید، به کاهش گلوکز خون کمک می کند.

س. چه گیاهی قند خون را افزایش می دهد؟

A. مصرف منظم سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین باعث افزایش سطح قند خون می شود. علاوه بر این، غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی، ذرت فلکس، ذرت بو داده، سیب زمینی سرخ کرده در مقایسه با سیب زمینی خام و ذرت دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند. بنابراین برای کنترل سطح قند خون از مصرف این غذاها اجتناب کنید.

س. آیا کلم برای دیابت مفید است؟

الف. کلم بهترین سبزی مناسب دیابت است زیرا نشاسته کمی دارد و فیبر بالایی دارد. برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، حداقل دو بار در هفته بشقاب های خود را با کلم پر کنید. اگر دوست ندارید به طور کامل آنها را بخورید، میتوانید آنها را به ساندویچ و سالاد، یا روی پیتزا اضافه کنید. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده