دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» 4 درمان خانگی برای جلوگیری از گرفتگی عروق

4 درمان خانگی برای جلوگیری از گرفتگی عروق

چگونه سریع لخته شدن خون را متوقف کنید؟

مکمل ها و غذاها ممکن است خطر ایجاد لخته های خون را کاهش دهند. اما قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی از پزشک خود سوال کنید. لخته های درمان نشده می توانند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شوند. لخته خون یک توده نیمه جامد خون است که در داخل رگ خونی تشکیل میشود. منبع معتبر تحقیقات نشان میدهد که پاهای شما رایج ترین مکان برای تشکیل لخته خون است. بی‌حرکتی طولانی مدت، آسیب به پوشش رگهای خونی و تغییرات در ترکیب شیمیایی خون می‌تواند به ایجاد لخته‌های خون کمک کند. هر کسی می تواند آنها را ایجاد کند، اما برخی از افراد در معرض خطر بالایی هستند.


عوامل خطر گزارش شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع معتبر عبارتند از:

سن

اضافه وزن یا چاقی

سابقه خانوادگی لخته شدن خون

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

اخیرا مبتلا به سرطان

باردار بودن یا اخیرا باردار بودن

آسیب اخیر یا جراحی بزرگ

مصرف کنترل بارداری مبتنی بر استروژن یا هورمون درمانی

سفر طولانی یا استراحت در رختخواب

بدون درمان، لخته خون می تواند به اندام های شما برسد و باعث ایجاد شرایط بالقوه تهدید کننده زندگی شود،


آترواسکلروز زمانی رخ می دهد که رسوبات چربی در امتداد دیواره سرخرگ ها جمع می شوند. ممکن است این وضعیت را شنیده باشید که به آن گرفتگی عروق یا سخت شدن رگها گفته میشود.آترواسکلروز باعث باریک شدن رگ ها و محدود شدن جریان خون به قلب و سایر قسمت های بدن میشود.غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات مفید ممکن است به جلوگیری ازتشکیل پلاک در عروق شما کمک کنند.


این غذاها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انواع توت ها

برخی از انواع ماهی

برخی از سبزیجات و سبزیجات برگدار

آجیل و دانه ها

روغن زیتون


آیا باز کردن انسداد رگ ها امکان پذیر است؟ ممکن است بتوانید از طریق رژیم غذایی، ورزش و مدیریت استرس به بازگرداندن گرفتگی عروق کمک کنید. ایجاد تغییرات در سبک زندگی و مصرف داروها طبق تجویز نیز می تواند تجمع پلاک را کاهش دهد.


گرفتگی عروق هنگامی که رسوبات چربی پلاک در شریان‌های شما ایجاد می‌شود، ممکن است مسدود یا انسداد شوند. اما می توانید برای کمک به پاکسازی تجمعات موجود و جلوگیری از بدتر شدن شریانهای مسدود شده اقداماتی انجام دهید. شریانها انواع رگهای خونی هستند. آنها جزء اصلی سیستم گردش خون شما هستند، شبکه ای پیچیده که شامل مویرگ ها و وریدها نیز می شود. این لوله ها خون حاوی اکسیژن را در بدن شما حرکت می دهند و به سوخت تمام عملکردهای بدن کمک می کنند. تا زمانی که آن رگهای خونی شفاف و باز باشند، خون می تواند آزادانه جریان یابد. گاهی اوقات پلاک ها در داخل رگهای خونی شما ایجاد می شوند. پلاک ها از کلسترول و مواد چرب منبع مطمئن، کلسیم، فیبرین و ضایعات سلولی تشکیل شده اند.


آترواسکلروز شریانهای شما ممکن است به دلیل تشکیل این پلاکها باریک شوند. این وضعیت به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود. به گفته انجمن قلب آمریکا، به تدریج ایجاد می شود و اغلب با افزایش سن بدتر میشود. همانطور که پلاک ها رشد میکنند، ممکن است جریان خون را در یک سرخرگ مسدود کنند. بسته به شدت و محل تجمع پلاک، پزشک ممکن است روش یا جراحی را برای برداشتن پلاک از شریان‌ ها یا دور زدن کامل شریان مسدود شده توصیه کند. ممکن است برای جلوگیری از عوارض یک روش لازم باشد.


آیا راه های طبیعی برای باز کردن انسداد عروق وجود دارد؟

می‌توانید با روش‌های طبیعی، از جمله رژیم غذایی، ورزش و مدیریت استرس، رگهای خود را «بازسازی» کنید. اگر سیگار می کشید، ترک سیگار نیز می تواند به معکوس کردن پلاک کمک کند. معکوس کردن آترواسکلروز تنها در صورتی قابل دستیابی است که همه عوامل خطر اصلی کنترل شوند.


این شامل:

کاهش کلسترول بالا

کاهش فشار خون بالا

اگر سیگار می کشید، سیگار را ترک کنید

یک رژیم غذایی کم چرب و گیاهی می تواند به طور موثر بیماری عروق کرونر را معکوس کند. بیماری عروق کرونر یک عارضه شایع همراه با گرفتگی عروق است. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در افرادی که از رژیم غذایی کامل و گیاهی استفاده می کنند، کاهش می یابد.


این شامل خوردن یک رژیم غذایی است که شامل موارد زیر است:

دانه ها

حبوبات

سبزیجات

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

میوه ها

آجیل

دانه

اما نویسندگان این مطالعه دریافتند که بسیاری از تحقیقات قبلی روی گروه‌های همگن انجام شده است ، به این معنی که شرکت‌کنندگان ممکن است گروه‌های متنوعی را نمایندگی نکرده باشند. تحقیقات خود آنها نشان می دهد که یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه می تواند به بهبود چندین عامل خطر برای بیماری عروق کرونر کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.


شما می توانید با کاهش وزن، ورزش بیشتر یا مصرف کمتر غذاهای حاوی چربی اشباع شده، پلاک ها را کاهش دهید. در برخی موارد، پزشکان ممکن است داروهایی برای کاهش کلسترول نیز تجویز کنند. تثبیت پلاکهای موجود در افراد مبتلا به تصلب شرایین و آنژین صدری پایدار طی 30 روز پس از مصرف داروهای کلسترول بالا اشاره کردند. کوچک شدن پلاک ها 1 تا 2 سال بعد مشاهده شد.


چه غذاهایی می توانند به باز کردن طبیعی رگ های شما کمک کنند؟

برنامه غذایی شما یک جزء کلیدی برای حفظ سلامت قلب در طول زندگی شما است، از جمله جلوگیری از ایجاد پلاک در شریان ها. یک رژیم غذایی گیاهی و سالم برای قلب ممکن است به درمان پلاک های موجود کمک کند و در عین حال از ایجاد پلاکهای دیگر جلوگیری کند. تمرکز باید روی مصرف کمتر غذا های حاوی چربی های اشباع شده، مانند گوشت و سایر محصولات حیوانی باشد، در حالی که مصرف غذاهای گیاهی را افزایش دهید. یکی از گزینه های احتمالی رویکرد رژیم غذایی برای توقف برنامه غذا یی پرفشاری خون (DASH) است که بر خوردن سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و در عین حال محدود کردن چربی اشباع، قند و نمک تاکید دارد.


اتخاذ یک رژیم غذایی گیاهی نیز ممکن است کمک کننده باشد. خوردن یک رژیم غذایی گیاهی شامل محدود کردن یا حذف کامل محصولات حیوانی از رژیم غذایی شما است، از جمله:

گوشت

طیور

محصولات لبنی

ماهی

تخم مرغ

علاوه بر این، چربی‌های گیاهی، مانند روغن زیتون، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند، طبق گفته انجمن قلب آمریکا.


رگ های شما از چه سنی شروع به گرفتگی می کنند؟

در حالی که سن به عنوان یک عامل خطر برای انسداد عروق در نظر گرفته می شود، عادات سبک زندگی ناسالم ممکن است خطر انسداد شریان را در سنین پایین تر افزایش دهد.به عنوان مثال، آترواسکلروز در دهه 60 و 70 زندگی شما شایع است. افزایش کلسترول در بزرگسالی خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در سنین بالاتر را افزایش می دهد. برای اکثر افراد، شریان‌ها ممکن است در دوران کودکی شروع به گرفتگی کنند و پلاک ایجاد شود


ماده غذایی وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عروق کمک کند.


انواع توت ها عبارتند از: این میوه ها با فواید سلامتی متعددی از جمله توانایی آنها در کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب مرتبط هستند.

بلوبری

توت فرنگی

کران بری

تمشک

توت ها حاوی فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید هستند. اینها شامل آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله پلی فنول ها هستند که ممکن است از سلامت قلب حمایت کنند


تحقیقات همچنین نشان داده است که خوردن توت ها به طور قابل توجهی عوامل خطر آترواسکلروز را کاهش می دهد، از جمله

افزایش کلسترول LDL (بد).

فشار خون

سطح قند خون

توت ها می توانند با کاهش التهاب و تجمع کلسترول، بهبود عملکرد شریان ها و محافظت در برابر آسیب سلولی از گرفتگی عروق جلوگیری کنند.


لوبیا سرشار از فیبر است و خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند لوبیا برای پیشگیری از تصلب شرایین ضروری است.

خوردن لوبیا یک راه عالی برای مدیریت سطح کلسترول است که خطر گرفتگی عروق را کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که خوردن لوبیا می تواند به طور قابل توجهی سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد


لوبیا اثرات محافظتی قلبی مختلفی از جمله

کاهش فشار خون

کاهش سطح تری گلیسیرید خون

کاهش سطح LDL و کلسترول تام

کاهش التهاب

بهبود عملکرد شریان


همان بررسی اشاره می‌کند که رژیم‌های غذایی غنی از لوبیا نیز می‌توانند بهبود بخشند:

حساسیت به انسولین

وزن بدن و دور کمر

سلامت روده بزرگ

تنوع میکروبیوم روده

همه این اثرات ممکن است خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش دهد.


خوردن ماهی های غنی از امگا 3 ممکن است به کاهش خطر تصلب شرایین و بیماری عروق کرونر کمک کند، اگرچه محققان هنوز به طور قطعی دلیل آن را تعیین نکرده اند. بدن می تواند اسیدهای چرب امگا 3 را به واسطه های لیپیدی زیست فعال متابولیزه کند، که ممکن است التهاب و لخته شدن خون را کاهش دهد، که هر دو می توانند به گرفتگی عروق کمک کنند.


بررسی دیگری از تحقیقات اشاره می کند که خوردن ماهی ممکن است

کاهش تری گلیسیرید

کاهش ضربان قلب و فشار خون

پمپاژ خون غنی از اکسیژن به اندام های شما را بهبود می بخشد

کاهش التهاب

خطر لخته شدن خون را کاهش دهد


گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی حاوی ترکیبات گیاهی هستند که ممکن است به ویژه برای کاهش پیشرفت تصلب شرایین مفید باشد. گوجه فرنگی حاوی رنگدانه کاروتنوئیدی لیکوپن است. مطالعات نشان می دهد که مصرف محصولات گوجه فرنگی غنی از لیکوپن ممکن است کمک کند

کاهش التهاب

افزایش کلسترول HDL (خوب).

خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد

ترکیب گوجه فرنگی پخته شده با روغن زیتون ممکن است بیشترین محافظت را در برابر گرفتگی عروق داشته باشد

درمان های خانگی برای کمک به از بین بردن لخته ها

ورزش می تواند به بهبود جریان خون در بدن کمک کند و این می تواند به ویژه در جلوگیری از تشکیل لخته های خون مفید باشد. ورزش منظم همچنین می تواند به شکستن لخته های خون موجود کمک کند. ورزش های کم تاثیر مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا توصیه می شود زیرا فشار کمتری روی بدن دارند.


زنجبیل یک عامل رقیق کننده و ضد التهاب طبیعی خون است که میتواند به حل کردن لخته های خون کمک کند. این ماده حاوی ترکیبی به نام جینجرول است که به جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها به هم و تشکیل لخته کمک می کند. زنجبیل را می توان به اشکال مختلف مانند چای یا مکمل مصرف کرد.


زردچوبه ادویه ای است که معمولا در غذاهای هندی استفاده میشود و دارای خواص ضد التهابی است. حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که نشان داده شده است از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند. زردچوبه را می توان به عنوان مکمل مصرف کرد یا به غذا اضافه کرد.


سیر یکی دیگر از رقیق‌کننده‌های طبیعی خون است که می‌تواند به حل کردن لخته‌های خون کمک کند. حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که به جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها به هم و تشکیل لخته کمک می کند. سیر را می توان به غذا اضافه کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد.


فلفل کاین یک رقیق کننده طبیعی خون است که میتواند به بهبود گردش خون در بدن کمک کند. حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک میکند. فلفل کاین را میتوان به غذا اضافه کرد یا به عنوان مکمل مصرف کرد.


نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند به حل شدن لخته های خون کمک کند زیرا به رقیق شدن خون و جریان روان کمک می کند. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز برای کمک به جلوگیری از تشکیل لخته خون توصیه می شود.


غذاهای غنی از ویتامین E مانند بادام، آووکادو و اسفناج می توانند به حل شدن لخته های خون کمک کنند. ویتامین E دارای خواص ضد انعقادی است و می تواند به جلوگیری از تشکیل لخته های خون کمک کند. توصیه می شود به طور منظم غذاهای غنی از ویتامین E مصرف کنید.


ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از تشکیل لخته های خون کمک کند. همچنین به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، فلفل دلمه ای و توت فرنگی.


اسیدهای چرب امگا 3 چربی های ضروری هستند که می توانند به جلوگیری از تشکیل لخته خون کمک کنند. آنها در ماهی های چرب مانند سالمون، تن و ماهی خال مخالی یافت می شوند. مکمل های امگا 3 برای افرادی که به اندازه کافی ماهی چرب مصرف نمی کنند نیز موجود است.


توجه به این نکته حائز اهمیت است که اگرچه این درمان های طبیعی می توانند در از بین بردن لخته های خون مفید باشند، اما نباید جایگزین درمان پزشکی شوند. اگر مشکوک به لخته شدن خون در پای خود هستید، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. درمان های پزشکی مانند رقیق کننده های خون و داروهای ضد لخته شدن خون


پیشگیری از لخته شدن خون

عادات مختلفی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون جدید در پاهای خود اتخاذ کنید.

می توانید لباس و جوراب گشاد بپوشید.

گاهی اوقات پاهای خود را حداقل 6 اینچ بالاتر از قلب خود قرار دهید.

در صورت توصیه پزشک از جوراب های فشاری استفاده کنید.

فعال ماندن و درگیر شدن در برنامه های ورزشی توصیه شده توسط پزشک نیز می تواند مفید باشد.

از نشستن طولانی مدت خودداری کنید و برای جابجایی مکرر استراحت کنید.

رژیم کم نمک و جلوگیری از آسیب دیدگی پا نیز در پیشگیری از لخته شدن خون مهم است.

از قرار دادن بالش در زیر زانوهای خود اجتناب کنید.

بالا بردن انتهای تخت شما بین 4 تا 6 اینچ نیز می تواند مفید باشد.

علاوه بر این، مهم است که تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.


چه زمانی به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشیم؟

اگر دچار مشکل در تنفس، درد قفسه سینه شدید که با نفسهای عمیق، سرفه‌های خونی یا ضربان قلب سریع‌تر از حد طبیعی یا نامنظم تشدید می‌شود، فوراً به فوریت‌های پزشکی یا هماتولوژیست مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشانه‌های لخته خون باشد. اگر تورم در بازوها یا پاها، درد یا حساسیت غیر قابل توضیح، پوست گرم یا قرمزی یا تغییر رنگ پوست دارید، در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید. لخته های خون ممکن است همیشه علائم واضحی را نشان ندهند، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.


چگونه لخته های خون را به طور طبیعی آب می کنید؟

هیچ درمان طبیعی اثبات شده ای وجود ندارد که بتواند لخته های خون را حل کند. با این حال، برخی تغییرات سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر لخته شدن خون و بهبود سلامت کلی قلب و عروق کمک کند. اینها شامل ورزش منظم، حفظ وزن سالم، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل، هیدراته ماندن و اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده