خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا سرطان روده بزرگ قابل درمان است؟

آیا سرطان روده بزرگ قابل درمان است؟

پیشگیری از سرطان روده بزرگ برای افراد با خطر بالا

سرطان روده بزرگ شایع ترین نوع سرطان دستگاه گوارش است. این یک فرآیند بیماری چند عاملی است که علت آن شامل عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض محیطی (از جمله رژیم غذایی) و شرایط التهابی دستگاه گوارش است.


جراحی در حال حاضر روش درمان قطعی است. تصویر زیر کولکتومی استاندارد برای آدنوکارسینوم کولون را نشان می دهد.سرطان روده بزرگ رشد سلولهایی است که در قسمتی از روده بزرگ به نام کولون شروع میشود. کولون اولین و طولانی ترین قسمت روده بزرگ است. روده بزرگ آخرین قسمت دستگاه گوارش است . دستگاه گوارش غذا را تجزیه می کند. سرطان روده بزرگ معمولاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. معمولاً به صورت توده های کوچک سلولی به نام پولیپ شروع می شود که در داخل روده بزرگ تشکیل می شوند. پولیپ ها به طور کلی سرطانی نیستند، اما برخی از آنها می توانند در طول زمان به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.


پولیپ ها اغلب علائمی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، پزشکان آزمایش های غربالگری منظم را برای جستجوی پولیپ در روده بزرگ توصیه می کنند. یافتن و برداشتن پولیپ به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.


چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟

اگر سرطان روده بزرگ ایجاد شود، بسیاری از درمان ها می توانند به کنترل آن کمک کنند. درمان ها شامل جراحی، پرتودرمانی و داروهایی مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی است. سرطان کولون گاهی اوقات سرطان کولورکتال نامیده می شود. این اصطلاح ترکیبی از سرطان کولون و سرطان رکتوم است که از رکتوم شروع می شود.


سرطان روده بزرگ یک بیماری بسیار قابل درمان و اغلب قابل درمان است . جراحی شکل اولیه درمان است و تقریباً در 50 درصد بیماران منجر به درمان می شود. با این حال، عود پس از جراحی یک مشکل بزرگ است و اغلب علت نهایی مرگ است.


علائم و نشانه ها

سرطان روده بزرگ در حال حاضر اغلب در طی مراحل غربالگری تشخیص داده می شود. تظاهرات بالینی رایج شامل موارد زیر است:

نارسایی کمبود آهن

خونریزی از رکتوم

درد شکم

تغییر در عادات روده

انسداد یا سوراخ شدن روده


یافته های فیزیکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیماری اولیه: یافته های غیر اختصاصی (خستگی، کاهش وزن) یا اصلاً وجود ندارد

بیماری پیشرفته تر: تندرنس شکمی، خونریزی ماکروسکوپی رکتوم، توده قابل لمس شکمی، هپاتومگالی، آسیت

برای جزئیات بیشتر به ارائه مراجعه کنید .

تشخیص


مطالعات آزمایشگاهی که ممکن است مفید باشد شامل موارد زیر است:

شمارش کامل خون

آزمایشات شیمی و عملکرد کبد

آنتی ژن کارسینو جنینی سرم


مطالعات تصویربرداری که ممکن است مرحله بندی را تسهیل کند شامل موارد زیر است:

رادیوگرافی قفسه سینه

توموگرافی کامپیوتری قفسه سینه

مطالعه باریم شکم

سی تی شکم/لگن

سونوگرافی کنتراست شکم و کبد

ام آر آی شکم/لگن

توموگرافی گسیل پوزیترون، از جمله فیوژن PET-CT اسکن


رویه های دیگری که ممکن است تضمین شوند عبارتند از:

کولونوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی

بیوپسی ضایعات مشکوک

گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

تنقیه باریم دو کنتراست


افزایش سن مهم ترین عامل خطر برای اکثر سرطان ها است. سایر عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر است:

سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال در یکی از بستگان درجه یک.

سابقه شخصی آدنوم کولورکتال، سرطان کولورکتال یا سرطان تخمدان.

شرایط ارثی، از جمله پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) و سندرم لینچ (سرطان روده بزرگ غیر پولیپوز ارثی).

غربالگری سرطان روده بزرگ باید بخشی از مراقبت های معمول برای همه بزرگسالان 50 ساله و بالاتر باشد، به ویژه برای کسانی که بستگان درجه یک مبتلا به سرطان کولورکتال دارند. این توصیه بر اساس فراوانی بیماری، توانایی شناسایی گروه های پرخطر، رشد آهسته ضایعات اولیه، بقای بهتر بیماران مبتلا به ضایعات در مراحل اولیه و سادگی و دقت نسبی تست های غربالگری است. برای اطلاعات بیشتر به غربالگری سرطان کولورکتال مراجعه کنید.


پیش آگهی بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ به وضوح با موارد زیر مرتبط است:

درجه نفوذ تومور از طریق دیواره روده.

وجود یا عدم درگیری گره.

وجود یا عدم وجود متاستازهای دوردست.

این سه ویژگی اساس همه سیستم های مرحله بندی توسعه یافته برای این بیماری را تشکیل می دهند.


پیگیری و بقا داده های محدود و هیچ شواهد سطح بالایی برای راهنمایی بیماران و پزشکان در مورد نظارت و مدیریت بیماران پس از برداشتن جراحی و درمان کمکی در دسترس نیست. انجمن انکولوژی بالینی آمریکا و شبکه ملی جامع سرطان، راهبردهای نظارتی و پیگیری خاصی را توصیه می کنند. پس از درمان سرطان روده بزرگ، ارزیابی‌های دوره‌ای ممکن است منجر به شناسایی و مدیریت زودهنگام بیماری عودکننده شود. این نظارت تأثیر محدودی بر مرگ و میر کلی دارد، زیرا متاستازهای موضعی و بالقوه قابل درمان کمی در بیماران مبتلا به سرطان کولون عودکننده یافت می‌شود. تا به امروز، هیچ کارآزمایی تصادفی شده در مقیاس بزرگ، مزایای سیستم عامل را برای برنامه های نظارتی استاندارد و پس از عمل ثبت نکرده است.


CEA یک گلیکوپروتئین سرم است که اغلب در مدیریت بیماران مبتلا به سرطان کولون استفاده می شود. بررسی استفاده از این نشانگر تومور موارد زیر را نشان می دهد:

سطح CEA یک تست غربالگری ارزشمند برای سرطان کولورکتال نیست زیرا تعداد زیادی گزارش مثبت و منفی کاذب وجود دارد. آزمایش CEA پس از عمل باید به بیمارانی محدود شود که کاندید برداشتن متاستازهای کبدی یا ریوی هستند. استفاده روتین از سطوح CEA به تنهایی برای نظارت بر پاسخ به درمان توصیه نمی شود.

رژیم بهینه و فراوانی معاینات پیگیری به خوبی تعریف نشده است زیرا تأثیر آن بر بقای بیمار مشخص نیست و کیفیت داده ها ضعیف است.


علائم

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کولون در ابتدا علائمی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، احتمالاً به اندازه سرطان و محل قرارگیری آن در روده بزرگ بستگی دارند.

علائم سرطان روده بزرگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر در عادات روده، مانند اسهال مکرر یا یبوست.

خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع.

ناراحتی مداوم در ناحیه شکم، مانند گرفتگی، گاز یا درد.

احساس اینکه روده در طول اجابت مزاج تا آخر خالی نمی شود.

ضعف یا خستگی.

کاهش وزن


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر متوجه علائم ماندگاری شدید که شما را نگران می کند، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی قرار ملاقات بگذارید.

علل

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیشتر سرطان های روده بزرگ می شود. سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که سلولهای روده بزرگ تغییراتی در DNA خود ایجاد می کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. تغییرات به سلولها می گوید که به سرعت تکثیر شوند. این تغییرات به سلول‌ها اجازه می‌دهد زمانی که سلولهای سالم به عنوان بخشی از چرخه حیات طبیعی خود می‌میرند، به زندگی خود ادامه دهند.

این باعث سلول های بیش از حد میشود. سلول ها ممکن است توده ای به نام تومور تشکیل دهند. سلول ها می توانند به بافت های سالم بدن حمله کرده و آن ها را از بین ببرند. با گذشت زمان، سلول ها می توانند جدا شوند و به سایر قسمتهای بدن گسترش یابند. هنگامی که سرطان گسترش می یابد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود.


عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند عبارتند از:

سن بالاتر. سرطان روده بزرگ در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما اکثر افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ، مسن تر از 50 سال هستند. تعداد افراد جوان تر از 50 سال که به سرطان کولون مبتلا هستند پزشکان نمی دانند چرا در حال افزایش است. 

نژاد سیاه سیاه پوستان در ایالات متحده نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.


سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا پولیپ. داشتن سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده بزرگ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.


بیماری های التهابی روده. شرایطی که باعث درد و تورم روده می شوند، به نام بیماری های التهابی روده، می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. این شرایط شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است.


سندرم های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. برخی از تغییرات DNA که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد در خانواده ها ایجاد میشود. شایع‌ترین سندرم‌های ارثی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و سندرم لینچ هستند.


سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ. داشتن یک خویشاوند خونی مبتلا به سرطان روده بزرگ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. داشتن بیش از یک عضو خانواده مبتلا به سرطان کولون یا سرطان رکتوم این خطر را بیشتر افزایش می دهد.


رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب. سرطان روده بزرگ و سرطان رکتوم ممکن است با یک رژیم غذایی معمولی غربی مرتبط باشند. این نوع رژیم غذایی دارای فیبر کم و چربی و کالری زیاد است. تحقیقات در این زمینه نتایج متفاوتی داشته است. برخی از مطالعات افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در افرادی که گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده زیادی مصرف می کنند، نشان داده است.


ورزش نکردن منظم افرادی که فعال نیستند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. انجام فعالیت بدنی منظم ممکن است به کاهش خطر کمک کند.


دیابت. افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.


چاقی. افرادی که چاق هستند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند. چاقی همچنین خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.


سیگار کشیدن. افرادی که سیگار می کشند می توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.


نوشیدن الکل. نوشیدن بیش از حد الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.


پرتودرمانی برای سرطان. پرتودرمانی که برای درمان سرطان های قبلی روی شکم انجام می شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.


جلوگیری از غربالگری سرطان روده بزرگ

پزشکان توصیه می کنند که افراد با خطر متوسط ​​سرطان روده بزرگ، غربالگری سرطان روده بزرگ را در حدود سن 45 سالگی شروع و اما افرادیکه در معرض خطر هستند باید زودتر به فکر شروع غربالگری باشند. افرادی که در معرض خطر بیشتر هستند، کسانی هستند که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند. چندین آزمایش مختلف وجود دارد که برای غربالگری سرطان روده بزرگ استفاده می شود. در مورد گزینه های خود با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.


تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ایجاد تغییرات در زندگی روزمره می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. 


برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ:

از انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. میوه ها، سبزیجات و غلات کامل دارای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند که ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید تا طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد مغذی را دریافت کنید.


الکل را در حد اعتدال بنوشید. اگر مصرف الکل را انتخاب می کنید، مقدار مصرفی را که می نوشید به بیش از یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان محدود کنید.


سیگار نکش. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد راه های ترک سیگار صحبت کنید.


بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. سعی کنید در اکثر روزها حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر کم تحرک بوده اید، به آرامی شروع کنید و به تدریج تا 30 دقیقه افزایش دهید. همچنین، قبل از شروع یک برنامه ورزشی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.


وزن سالم را حفظ کنید. اگر وزن مناسبی دارید، برای حفظ وزن خود با ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش روزانه تلاش کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد راه های سالم برای رسیدن به هدف خود سوال کنید. با خوردن کالری کمتر و حرکت بیشتر، به آرامی وزن کم کنید.


پیشگیری از سرطان روده بزرگ برای افراد با خطر بالا

برخی از داروها می توانند خطر ابتلا به پولیپ روده بزرگ یا سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. به عنوان مثال، برخی شواهد کاهش خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را با استفاده منظم از آسپرین یا داروهای مشابه آسپرین مرتبط می‌دانند. اما مشخص نیست که چه دوز و چه مدت زمان برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ مورد نیاز است. مصرف روزانه آسپرین خطراتی از جمله زخم و خونریزی در دستگاه گوارش دارد.


این گزینه ها به طور کلی برای افراد با خطر بالای سرطان روده بزرگ در نظر گرفته شده است. شواهد کافی برای توصیه این داروها به افرادی که در معرض خطر متوسط ​​سرطان روده هستند وجود ندارد.

اگر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش یافته است، عوامل خطر خود را با تیم مراقبت بهداشتی خود در میان بگذارید تا ببینید آیا داروهای پیشگیرانه برای شما بی خطر هستند یا خیر.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده