دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهترین غذا برای حفظ ایمنی بدن در تابستان

بهترین غذا برای حفظ ایمنی بدن در تابستان

غذای تقویت کننده سیستم ایمنی برای سالمندان که باید در تابستان بخورند

سالمندان یک گروه پرخطر هستند. پاسخ ایمنی به طور کلی با افزایش سن با کاهش تعداد و کیفیت سلول های ایمنی کاهش می یابد. در صورت ابتلای سالمندان به بیماری‌های مزمن یا حاد، این باعث افزایش خطر پیامدهای ضعیف‌تر می‌شود. 

علاوه بر این، حدود یک سوم از سالمندان در کشورهای صنعتی دارای کمبود مواد مغذی هستند. برخی از دلایل عبارتند از اشتهای ضعیف به دلیل بیماری های مزمن، افسردگی، یا تنهایی. داروهای متعددی که می توانند در جذب مواد مغذی و اشتها اختلال ایجاد کنند. سوء جذب به دلیل مشکلات روده ای؛ و افزایش نیاز به مواد مغذی به دلیل حالات هیپرمتابولیک با شرایط حاد یا مزمن. تنوع رژیم غذایی نیز ممکن است به دلیل محدودیت بودجه یا علاقه کمتر به آشپزی برای یک نفر محدود باشد. 


سیستم ایمنی بدن شما چگونه از خود در برابر تهدیدات دنیای بیرون دفاع می کند. این سیستم پیچیده از سلول ها، بافت ها و اندام ها زمانی را شناسایی می کند که چیزی مانند ویروس آنفولانزا وارد بدن شما شده است. سپس با استفاده از آنچه به عنوان گلبول های سفید خون شما شناخته می شود، یک پاسخ هماهنگ و خودکار را برای کمک به بهبودی ایجاد می کند. وقتی سیستم ایمنی شما قوی باشد، بدن شما برای مبارزه با بیماری بهتر آماده می شود. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف تر است ، احتمال ابتلا به بیماری بیشتر می شود. 


به طور روزانه، ما دائماً در معرض انواع میکروب های بالقوه مضر هستیم. سیستم ایمنی ما، شبکه ای از مراحل و مسیرهای پیچیده در بدن، از ما در برابر این میکروب های مضر و همچنین بیماری های خاص محافظت می کند. مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها را می‌شناسد و اقدامات فوری انجام می‌دهد.از انواع توتهای شیرین، خوشمزه و چای‌های سرد گرفته تا ماهی قزل آلا مغذی، تابستان مملو از غذا ها ی رنگارنگ، خوشمزه و انرژی‌زا که برای خوردن صبحانه، ناهار و شام بسیار مناسب و ایده عال است. بسیاری از غذاهای تابستانی لذیذ برای سیستم ایمنی بدن فوق العاده مناسب هستند، همانطور که لیست خرید های تابستانی خود را تهیه می کنید و مطمئن شوید که غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی زیر در رژیم غذایی شما گنجانده شده است.

چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟ مطلب مرتبط چگونه می توانم هموگلوبین خود را سریع افزایش دهم؟


سیستم ایمنی بدن به عنوان یک دیوار محافظ عمل میکند که بدن را در برابر ویروسها، قارچ ها، باکتری ها، سموم و سایر عوامل مزاحم که به طور مداوم با آنها مواجه می شویم، محافظت می کند. بنابراین، حفظ یک سیستم ایمنی خوب، به خصوص در مورد دانش آموزان ضروری است. این واقعیت را نمی توان انکار کرد که دانش آموزان با استرس مداوم مرتبط با امتحانات، فشار همسالان، عدم اطمینان از آینده و بار موفقیت دست و پنجه نرم می کنند.


سایر شرایطی که باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود

آنتی ژن ها موادی هستند که بدن آنها را به عنوان خارجی و مضر برچسب گذاری می کند که باعث تحریک فعالیت سلول های ایمنی می شود. آلرژن ها یک نوع آنتی ژن هستند و شامل گرده چمن، گرد و غبار، اجزای غذا یا موهای حیوانات خانگی می شوند. آنتی ژن ها می توانند باعث واکنش بیش از حد واکنش شوند که در آن تعداد زیادی گلبول سفید آزاد می شود. حساسیت افراد به آنتی ژن ها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، آلرژی به کپک باعث ایجاد علائم خس خس و سرفه در یک فرد حساس می شود، اما واکنشی را در افراد دیگر ایجاد نمی کند.


التهاب یک مرحله مهم و طبیعی در پاسخ ایمنی ذاتی بدن است. هنگامی که پاتوژن ها به سلول ها و بافت های سالم حمله می کنند، نوعی از سلول های ایمنی به نام ماست سل ها ضد حمله می کنند و پروتئین هایی به نام هیستامین را آزاد می کنند که باعث التهاب می شود. التهاب ممکن است باعث ایجاد درد، تورم و ترشح مایعات شود تا به دفع عوامل بیماری زا کمک کند. هیستامین ها همچنین سیگنال هایی را برای تخلیه گلبول های سفید بیشتر برای مبارزه با عوامل بیماری زا ارسال می کنند. با این حال، التهاب طولانی مدت می تواند منجر به آسیب بافتی شود و ممکن است سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد.


اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید یا دیابت نوع 1 تا حدی ارثی هستند و باعث حساسیت مفرط می شوند که در آن سلول های ایمنی به سلول های سالم حمله کرده و آنها را از بین می برند. اختلالات نقص ایمنی می تواند سیستم ایمنی را کاهش دهد یا به طور کامل از کار بیاندازد و ممکن است ژنتیکی یا اکتسابی باشد. اشکال اکتسابی شایع تر هستند و شامل ایدز و سرطان هایی مانند لوسمی و مولتیپل میلوما می شوند. در این موارد، قدرت دفاعی بدن به حدی کاهش می‌یابد که فرد به شدت مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از مهاجمان بیماری‌زا یا آنتی‌ژن‌ها می‌شود.


چه عواملی می تواند سیستم ایمنی بدن ما را کاهش دهد؟


سن بالاتر: با افزایش سن، اندامهای داخلی ما ممکن است کارایی کمتری داشته باشند. اندامهای مرتبط با ایمنی مانند تیموس یا مغز استخوان سلول های ایمنی کمتری را تولید می کنند که برای مبارزه با عفو نت ها لازم است. گاهی اوقات پیری با کمبود ریزمغذی‌ها همراه است که ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را بدتر کند.


سموم محیطی (دود و سایر ذرات موثر در آلودگی هو): این مواد می توانند فعالیت طبیعی سلول های ایمنی را مختل یا سرکوب کنند.


اضافه وزن: چاقی با التهاب مزمن درجه پایین همراه است. بافت چربی آدیپوسیتوکین هایی تولید می کند که می تواند فرآیندهای التهابی را تقویت کند. تحقیقات اولیه است، اما چاقی نیز به عنوان یک عامل خطر مستقل برای ویروس آنفولانزا شناسایی شده است، که احتمالاً به دلیل اختلال در عملکرد سلول های T، نوعی گلبول سفید خون است. 


رژیم غذایی نامناسب: سوء تغذیه یا رژیم غذایی فاقد یک یا چند ماده مغذی می تواند تولید و فعالیت سلول های ایمنی و آنتی بادی ها را مختل کند.


بیماری های مزمن: اختلالات خود ایمنی و نقص ایمنی به سلول های ایمنی حمله می کنند و به طور بالقوه آنها را از کار می اندازند.


استرس روانی مزمن: استرس هورمون هایی مانند کورتیزول را ترشح می کند که التهاب را سرکوب می کند (التهاب در ابتدا برای فعال کردن سلول های ایمنی لازم است) و عملکرد گلبولهای سفید خون


کمبود خواب و استراحت: خواب زمان بازیابی بدن است که در طی آن نوعی سیتوکین آزاد می شود که با عفونت مبارزه می کند. خواب بسیار کم میزان این سیتوکین ها و سایر سلول های ایمنی را کاهش می دهد. 


غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی - نسخه تابستانی!

یک کاسه داغ سوپ مرغ، غذای مورد علاقه ملل برای تقویت سیستم ایمنی است . اما با آب و هوای تابستان، این خیلی جذاب نیست. بنابراین بهترین غذاهای آماده برای تابستان برای تقویت ایمنی شما چیست؟ در اینجا نگاهی به غذاهای مورد علاقه اکثر مردم و دلایلی که چرا این غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی سزاوار جایگاهی در تابستان در میز شما هستند، آورده شده است.


این مواد غذایی را که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، امتحان کنید


کلم ترش و سایر غذاهای غنی از پروبیوتیک آیا می دانستید که تقریباً 75 درصد از سیستم ایمنی بدن شما در دستگاه گوارش شما قرار دارد؟ این در بین باکتری های روده شما یافت می شود، بنابراین شما می خواهید تلاش ویژه ای برای تغذیه باکتری های خوب به دستگاه گوارش خود انجام دهید و به شکوفایی این ارتباط کمک کنید. تابستان فرصتی عالی برای گنجاندن غذاهای غنی از پروبیوتیک در رژیم غذایی خود است، مانند کلم ترش و کیمچی به عنوان غذای جانبی یا رویه در وعده های غذایی، ماست به عنوان صبحانه یا میان وعده آسان و از آنجایی که فلور روده دوستانه برای سلامت سیستم ایمنی بسیار مهم است.


انواع توت ها زغال اخته، تمشک، شاه توت و توت فرنگی از غذاهای شیرین مورد علاقه تابستان هستند. اما اشتباه نکنید، این میوه های کوچک سرشار از ترکیباتی هستند که از سلامت سیستم ایمنی شما حمایت می کنند . این به این دلیل است که انواع توت ها حاوی فلاونوئیدها هستند، نوعی آنتی اکسیدان که می تواند به کاهش آسیب به سلول ها و محافظت از پاسخ ایمنی در سطح سلولی کمک کند. سایر ترکیبات موجود در توت ها که پاسخ ایمنی را تقویت می کنند عبارتند از آنتی اکسیدان ویتامین C و ویتامین A، فیبر غذایی و منگنز. انواع توت های خود را تازه تهیه کنید تا از بیشترین مزایای تغذیه ای برخوردار شوید.


گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع مطلب مرتبط گیاهان دارویی برای درمان بیماری های شایع

پرتقال ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و به آن کمک می کند تا با سرماخوردگی و سایر بیماری هایی که باعث بدبختی شما می شوند مقابله کند. پرتقال سرشار از ویتامین C است، اما اگر می‌توانید حتما گریپ فروت، لیمو یا لیموترش هم بخورید.


ماست یونانی یکی دیگر از مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی است که می توانید به راحتی در صبحانه روزانه خود استفاده کنید یا به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر از آن استفاده کنید. ماست یونانی سرشار از ویتامین D است که به تنظیم سلامت ایمنی شما کمک می کند. مطمئن شوید که از ماست ساده استفاده می کنید تا از قندهای اضافه شده خودداری کنید. البته، اگر ماست ساده برای شما لذت بخش نیست، سعی کنید با گرانولای مورد علاقه خود مخلوط کنید.


توت آکای توت ها مانند توت فرنگی و زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان هستند، اما توت آکای حتی بهتر است. این میوه خوشمزه حاوی آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که با استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه می کند، التهاب را کاهش می دهد و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.


چای سبز آیا از یک فنجان چای آرام برای شروع صبح خود یا پایان روز خود لذت می برید؟ چای نه تنها آرامش بخش است، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی نیز می شود. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است، به علاوه می تواند کلسترول خوب را در بدن افزایش دهد و کلسترول بد را تنظیم کند. برای خودتان یک فنجان چای سبز گرم در عصرهای خنک‌تر تابستان درست کنید یا آن را روی یخ بنوشید تا در روزهای گرم بعد از ظهر خنک شوید.


اسفناج و سایر سبزیجات برگدار در حالی که ممکن است افراد خانواده شما طرفدار این غذا نباشند، اسفناج یک غذای فوق العاده است که رژیم غذایی شما نمی تواند نادیده بگیرد. اسفناج حاوی ویتامین های A و C، فیبر، منیزیم و بسیاری مواد مغذی دیگر است که به شما کمک می کند سالم و پرانرژی بمانید. می توانید اسفناج و سایر سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ را در سالادها و اسموتی های تابستانی خود بگنجانید یا آن را در کنار ماهی قزل آلا یا سایر مواد غذایی حاوی پروتئین بپزید.


سیب زمینی شیرین سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر است و منبع خوبی از ویتامین های A و C برای کمک به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن است. اگر از طرفداران خوردن سیب زمینی پخته نیستید، سعی کنید سیب زمینی شیرین را به کاسرول یا برخی از دیگر دستور العمل های تابستانی خود اضافه کنید.


زنجبیل یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده است که باید حتما در تابستان امسال در وعده های غذایی خود بگنجانید. آنها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که به سلامت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری های قلبی و برخی سرطان ها کمک می کنند. آنها همچنین سرشار از خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی هستند که ممکن است در مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر ویروس ها مفید باشند.


پاپایا در تابستان امسال به دنبال میوه جدیدی برای افزودن به سالاد میوه خود هستید؟ پاپایا را امتحان کنید! درست مانند پرتقال، این میوه سرشار از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. پاپایا همچنین برای سلامت کلی شما عالی است، زیرا سرشار از منیزیم، فولات و پتاسیم است.

پاپایا سرشار از ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C و چندین ماده معدنی دیگر است. این میوه همچنین یک منبع غنی آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مضر مبارزه می کند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. علاوه بر این، پاپایا دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی است. این امر مقاومت بدن شما را در برابر بیماری های مزمن بهبود می بخشد.

 

همچنین محتوای بالای ویتامین B در این میوه سلامت مغز را بهبود می بخشد و توانایی مقابله با استرس را افزایش می دهد. همچنین برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست و سندرم روده تحریک پذیر عمل می کند، هر دوی این موارد می توانند به دلیل ساعات طولانی نشستن ایجاد شوند!


کلم بروکلی نیروگاهی از مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی است. این به این دلیل است که کلم بروکلی مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است. در میان بسیاری از مواد مغذی، حاوی ویتامین‌های K، A، C و E، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است که همگی می‌توانند ایمنی را تقویت کنند. این واقعیت که کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی مواد مغذی سالم برای مغز مانند پتاسیم، ویتامین K و بتا کاروتن است، آن را به بهترین سبزی سبز برای دانش آموزان تبدیل می کند. مصرف منظم بروکلی به حفظ سیستم عصبی سالم و عملکرد مطلوب مغز کمک می کند.


سیر یک درمان خانگی محبوب برای آنفولانزا و سرماخوردگی است. این یک عامل ضد عفونی کننده، ضد باکتری و ضد قارچ قوی است که عملکرد سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. مصرف منظم یک حبه سیر خام به بدن در مقاومت یا از بین بردن میکروارگانیسم ها کمک می کند. سلامت متابولیک را بیشتر تنظیم می کند و از بروز چندین بیماری مزمن از کلسترول گرفته تا سرطان جلوگیری می کند.


زردچوبه از اسموتی فروشی ها و خواربار فروشی ها گرفته تا دستور العمل های اینترنتی، زردچوبه به یک ماده محبوب برای انواع دستور العمل ها و وعده های غذایی تبدیل شده است. زردچوبه را می توان به عنوان یک ضد التهاب استفاده کرد و شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد خواص ضد ویروسی دارد و می تواند به تقویت سلامت سیستم ایمنی کمک کند.


فلفل دلمه ای قرمز آیا از خوردن سرخ کرده برای شام لذت می برید؟ یا شاید دوست دارید فلفل را به سالاد و دیگر دستور العمل های تابستانی اضافه کنید. مهم نیست که چگونه آنها را می خورید، فلفل دلمه ای قرمز نیز یک غذای تقویت کننده سیستم ایمنی عالی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. آنها سرشار از ویتامین C هستند و حتی حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست و چشم هستند.


طیور تابستان امسال استیک را با مرغی مانند مرغ و بوقلمون جایگزین کنید. این گوشت‌های حاوی پروتئین سرشار از ویتامین هستند، یک ماده مغذی مورد نیاز برای ایجاد گلبول‌های قرمز جدید. مرغ و بوقلمون نیز می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند. این گوشت ها را در سالادهای تابستانی سرد بخورید یا با سبزیجات خوشمزه ای مانند بروکلی کباب کنید.


چگونه با افزایش سن سیستم ایمنی بدن تغییر می کند؟

چرا خوردن سالم و گنجاندن غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی در رژیم غذایی بسیار مهم است ؟ با افزایش سن سیستم ایمنی بدن ما تغییر می کند. یکی از مزایای پیری این است که سیستم ایمنی بدن شما قادر به دفاع در برابر طیف وسیعی از بیماری ها و میکروب ها است. با این حال، به مرور زمان ضعیف می‌شود، زیرا گلبول‌های سفید جدید کمتری در بدن شما ایجاد می‌شود و گلبول‌های سفید موجود برخی از عملکرد خود را از دست می‌دهند. 

این بدان معنا نیست که شما به سرماخوردگی یا بیماری مبتلا خواهید شد، اما به این معنی است که باید تا آنجا که میتوانید به غذاهای سالم تکیه کنید تا سلامت سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. اکنون که تابستان در اوج است، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی استفاده کنید که به شما احساس سلامتی و انرژی بیشتری می‌دهد!


گوجه فرنگیها

یک گوجه فرنگی آبدار سرخ شده در تابستان نه تنها یک خوراکی در سالاد یا ساندویچ شماست، بلکه یک ابر غذای واقعی تقویت کننده سیستم ایمنی نیز هست. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان های ویژه و بسیار قوی به نام کاروتنوئیدها (آلفا کاروتن، بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن) است. کاروتنوئیدها به تقویت عملکرد سلول های ایمنی و تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می کنند. گوجه فرنگی همچنین حاوی مقادیر مفیدی از آنتی اکسیدان های ضروری ویتامین های C، A و E است. سایر میوه ها و سبزیجات تازه تابستانی با فواید تغذیه ای تقویت کننده سیستم ایمنی مشابه عبارتند از چغندر، کلم بروکلی، طالبی، هویج، سبزیجات برگ دار، گریپ فروت صورتی، و هندوانه


چای سرد

هیدراتاسیون برای عملکرد سالم سیستم ایمنی بسیار مهم است . این به جریان خون (که عمدتاً آب است) کمک می کند تا مواد مغذی را به سلول های ایمنی برساند و سموم و سایر مواد زائد را فیلتر کند. هیدراته ماندن از مسیرهای سم زدایی سیستم لنفاوی نیز پشتیبانی می کند. من از شما می خواهم که در این تابستان مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید تا هیدراته بمانید. اگر یکی از رفع کننده‌های تشنگی مورد علاقه شما چای سرد است، توصیه می‌کنم با استفاده از چای سبز، سفید یا اولانگ، به آن حالتی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدهید .


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده