دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» ساقه سبزیجات مغذی که می توانید بخورید

ساقه سبزیجات مغذی که می توانید بخورید

راهنمای کامل ساقه های سبزیجات خوراکی

سبزیجات یک دسته کلی است که شامل بسیاری از قسمت های خوراکی یک گیاه مانند ساقه، ریشه، گل و برگ است. ما معمولاً میوه های یک گیاه را سبزی نمی دانیم، مگر میوه هایی که خیلی شیرین نیستند. مثلاً گوجه فرنگی، کدو، فلفل، بادمجان و لوبیا همگی میوه هستند، اما ما معمولاً از آنها به عنوان سبزیجات یاد می کنیم.سبزیجات ساقه ای آن دسته از گیاهان غذایی هستند که از ساقه های گیاهی خوراکی آن برای استفاده در آماده سازی های آشپزی برداشت می شود.

سبزیجات بخشی ضروری از رژیم غذایی ما هستند. سبزیجات زیادی در بازار وجود دارد که می توانید هر شب در هفته ،سبزیجات متنوعی میل کنید و هرگز از گزینه های آن دچار کمبودی نشوید. هر سبزی را می توان به روش های مختلفی درست کرد. 

شما هرگز نمی توانید بگویید که به طور کلی سبزیجات را دوست ندارید زیرا واقعاً گزینه های سبزیجات زیادی وجود دارد. گاهی اوقات کلید یافتن بهترین گزینه سبزیجات به نحوه تهیه سبزیجات یا حتی بخشی از سبزی که می خورید مربوط می شود. 

ما آنقدر به خوردن دانه‌ها، گل‌ها، برگ‌ها و میوه‌ها یا سبزی‌های واقعی تولید شده از یک گیاه عادت کرده‌ایم که اغلب فراموش می‌کنیم که گاهی اوقات می‌توان از چندین قسمت از سبزی لذت برد. در واقع، شما ممکن است در حال خوردن ساقه ها باشید و واقعاً متوجه نشوید که ساقه ها را می خورید. 

پس چه ساقه سبزیجاتی می توانیم بخوریم؟ چگونه بفهمیم که ساقه آن خوراکی است؟ برای تعیین ساقه سبزیجات خوراکی باید به نکات خاصی توجه کرد و ما مرتباً با سبزیجاتی که ساقه خوراکی دارند سروکار داریم. رایج ترین ساقه های خوراکی مارچوبه، کرفس، ریواس، کلم بروکلی و گل کلم هستند.

در این راهنما، همه آنچه را که باید در مورد ساقه های خوراکی بدانید را پوشش خواهیم داد. ما سبزیجاتی را که دارای ساقه های خوراکی هستند با شما به اشتراک می گذاریم و برای انواع آماده سازی هر سبزی که دارای ساقه خوراکی است کمی دقیق تر میشویم. هدف شناسایی و درک ساقه های خوراکی برای مقاصد مرجع و آماده سازی است. 

آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟ مطلب مرتبط آیا مدیتیشن می تواند افکار منفی را از بین ببرد؟

مارچوبه به ندرت مورد توجهی قرار می گیرد که شایسته آن است. مارچوبه طبق تعریف یک سبزی ساقه ای است. راه های زیادی برای پختن مارچوبه وجود دارد، اما نکته کلیدی برای داشتن مارچوبه واقعا خوب، چاشنی درست آن است. اگر درست تهیه کنید، معمولاً می توانید کل ساقه مارچوبه را بخورید.

قسمت پایینی ساقه مارچوبه اغلب دور انداخته می شود زیرا می تواند نسبتاً سفت باشد اما اگر تصمیم به مصرف آن داشته باشید قابل خوردن است.در غیر این صورت، می توانید به سادگی آن قسمت را قطع کنید. 

در اینجا چند ایده عالی برای سرو مارچوبه وجود دارد :

تفت دادن با فلفل، سیر و پارمزان

پخته شده با کره و چاشنی دلخواه شما

کبابی با مقداری نمک و فلفل

جوشانده و سپس به طور مناسب مزه دار می شود

محبوب ترین راه های خوردن مارچوبه معمولاً شامل چاشنی هایی مانند نمک، فلفل، سیر و پارمزان است. مارچوبه به شکل ساقه است و شما می توانید از کل سبزیجات از برگ تا انتهای ساقه لذت ببرید. 


کرفس سبزی دیگری است که اغلب ساقه آن را می خوریم. برگ ها و ساقه ها را می خوریم.کرفس در آشپزی بسیار استفاده می شود و می توان آن را به صورت تازه نیز مصرف کرد. می توانید آن را خرد کرده و در سالاد یا غذاهای دیگر مخلوط کنید. می توانید آن را برش بزنید و به تنهایی بخورید یا حتی آن را در پنیر خامه ای یا کره بادام زمینی فرو کنید تا طعم بیشتری به آن بدهید. 

در اینجا چند ایده عالی از چیزهایی که می توانید با کرفس درست کنید آورده شده است :

سالاد

سوپ کرفس

سالاد والدورف

پانسمان خانگی

به سالاد اضافه کنید

کاپوناتا

به غذاهای پاستا اضافه کنید

برای خوردن کرفس، معمولاً آن را بشویید و پایه ساقه ها را قطع کنید. کرفس برای خوردن خام یا پخته عالی است. 


کلم بروکلی سبزی است که همه ما با آن آشنا هستیم. وقتی نوبت به کلم بروکلی می رسد، معمولاً آن را به صورت فله ای خریداری می کنید. بروکلی یک سبزی بسیار متنوع است. شما می توانید آن را به روش های مختلف درست کنید و خوردن کل سبزیجات بی خطر است. شما می توانید کلم بروکلی خرد شده و یخ زده را خریداری کنید که معمولاً گلچه های کلم بروکلی نامیده می شود. خوبی کلم بروکلی این است که می توانید آن را خام و تازه بخورید یا می توانید آن را به روش های مختلف طبخ کنید. یک غذای گرم، کلم بروکلی و کاسه برنج است.همچنین می توانید کلم بروکلی خود را در پنیر بپوشانید و آن را گرم کنید. اینجوری خیلی خوشمزه میشه 

برخی از گزینه های دیگر تهیه سالاد بروکلی است. همچنین می توانید آن را در یک سالاد سرد خرد کنید. یا فقط می توانید کلم بروکلی تازه خود را در مزرعه آغشته کنید و آن را برای یک میان وعده خوشمزه و سالم میل کنید. 


ریواس یک سبزی است اما وقتی با آن طبخ می کنید اغلب به عنوان میوه استفاده می شود. ریواس یک سبزی کمتر شناخته شده است که بسیاری از مردم آن را درک نمی کنند. پیدا کردن آن در برخی از خواربارفروشی ها سخت تر است.

این یک گزینه عالی است اما در بیشتر موارد ناآشنا است، بنابراین زیاد در مورد آن نمی شنوید. ساقه آن تنها بخشی از ریواس است که می خورید. شما ریشه را نمی خورید، در واقع، آن قسمت های گیاه می توانند سمی باشند. برخی افراد ترجیح می دهند برای تهیه ریواس پوست آن را جدا کنند اما در واقع این کار ضروری نیست. 

در اینجا چند چیز عالی وجود دارد که می توانید با ریواس درست کنید:

پای ریواس

یک نوع ترشی با ادویه

ریواس ترد

سالسا ریواس

مافین ریواس

براونی با ریواس

مربای ریواس

لعاب، شربت یا سس

ریواس اغلب مانند یک میوه سرو می شود. واقعاً با چیزهایی مانند توت فرنگی، انبه و هلو جفت می شود. 

چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟ مطلب مرتبط چگونه رشد مو را افزایش دهیم؟

سبزیجات را می توان بیشتر به دو دسته با ساقه های خوراکی که در بالای زمین قرار دارند و ساقه های زیرزمینی اصلاح شده یا ریشه ها تقسیم کرد.

ساقه های اصلاح شده متورم مانند پیازها، غده ها، بنه ها و ریزوم ها به عنوان اندام اصلی ذخیره غذا عمل می کنند.

سبزیجات ریشه ای غنی از مواد مغذی، کم چربی و کالری، ارزان و معمولاً در طول سال در دسترس هستند. فراتر از آن، آنها ویژگی های بسیار متفاوتی دارند. تربچه تند، هویج شیرین، چغندر خاکی است. برخی دیگر مانند ازگیل، شلغم و روتاباگا طعم لطیف تری دارند. سبزیجات ریشه دار برای مدتی در انباری شما و حتی بیشتر در یخچال شما ماندگاری دارند.

غده ها، از جمله سیب زمینی شیرین و سیب زمینی: از نظر فنی، غده ها و بنه ها ساقه های گیاهان زیرزمینی متورم هستند، اما آسان تر است که آنها را به عنوان "خانواده سبزیجات سیب زمینی مانند" تصور کنیم. آنها در سراسر جهان به عنوان منبع کربوهیدرات مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب به مواد خوش طعم تر و رنگارنگ تر تبدیل می شوند.

سبزیجات ساقه ای

پیاز، از جمله پیازچه و تره فرنگی و پیاز خشک و موسیر.

سیر: تقریباً همه غذاهای سیاره ما نقش مهمی برای سیر پیدا کرده اند. اروپایی ها آن را به صورت خام خرد می کنند و به سس سالاد اضافه می کنند یا آن را تفت می دهند و برای طعم دادن به سس های خود استفاده می کنند. آشپزهای آسیایی آن را به سیب زمینی سرخ کرده خود اضافه می کنند. آشپز هندی به کاری خود. اسپانیایی با گوشت و سبزیجات آن را می پزد. و آمریکایی ها اخیراً علاقه زیادی به تفت دادن پیازهای کامل کرده اند و سپس سیر را مانند پنیر نرم روی نان یا کراکر پخش می کنند. سیر برای شما هم خوب است. محققان بر این باورند که سیر می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، فشار خون را کاهش دهد و از بیماری قلبی پیشگیری کند و حداقل برخی از مردم معتقدند که می تواند خون آشام ها و حشرات را از بین ببرد. تنها نکته منفی این است که سیر خام یا نیم پز تمایل دارد در نفس بماند، اگرچه بسیاری از مردم بیشتر از اهمیت منفی آن، مایل به استفاده از سیر هستند.

زنجبیل و سایر ریزوم ها: ریزوم ها ساقه های زیرزمینی تیزی هستند که گوشتی تند و خوش طعم دارند. زنجبیل آشناترین نمونه است، ریزوم های دیگر عبارتند از زردچوبه، گالنگال، گلنگال کوچک


کلم ها: بسیاری از انواع کلم می توانند بسیار متفاوت باشند، اما اکثر آنها دارای ساقه کوتاه و پهن و برگ ها یا گل هایی هستند که یک سر فشرده را تشکیل می دهند. رایج ترین کلم ها عبارتند از کلم سبز و قرمز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و کلم پیچ. آنها سرشار از ویتامین C، فیبر و احتمالاً ترکیبات ضد سرطان هستند.

سبزی های سالاد:

آروگولا = (در بریتانیا) شاهی ایتالیایی = روگولا = روکوتا = روکولا با طعم فلفلی و کمی تلخ، روکولا یک غذای فوق العاده است. سبزی برای ریختن در یک سالاد خسته کننده. همچنین می توان آن را به آرامی پخت. برخی از سوپرمارکت‌ها آن را در دسته‌های کوچک می‌فروشند، اما به احتمال زیاد آن را در ترکیب با سبزیجات دیگر در ترکیب سالاد بهاری پیدا می‌کنید.

سبزی آشپزی

 سبزی چغندر : سبزی چغندر نیز مانند خانواده نزدیک خود، چغندر سوئیس، طعم زیادی دارد و بافت خوب و محکمی دارد. بهترین آنها جوان و لطیف هستند و گاهی اوقات با چغندرهای کوچک متصل می شوند. جایگزین ها: شاتوت سوئیسی (یک جایگزین بسیار نزدیک) یا سبزی شلغم یا اسفناج (سریعتر پخته می شود)

سبزیجات گل آذین شامل کلم بروکلی، گل کلم و کنگر فرنگی.

غلاف خوراکی: بامیه = اچرو = بامیا =بهندی = بیندی = گامبو = گومبو = لیدی فینگر = کوینگومبو = کیابو

نکات: بامیه وقتی پخته می شود یک ماده لزج تراوش می کند که به عنوان یک غلیظ کننده فوق العاده در خورش ها عمل می کند.

 


نخود تازه: نخود تازه شیرین تر و لطیف تر از نخود خشک است. برای پوسته پوسته کردن یکی، فقط رشته را پایین بکشید و غلاف را از درزهای آن فشار دهید، سپس نخودها را بتراشید و غلاف ها را دور بریزید. مانند ذرت، طراوت آن بسیار مهم است زیرا نخود فرنگی به محض چیدن شروع به تبدیل قند خود به نشاسته می کند. تازه‌ترین غلاف‌ها رنگ‌های روشن دارند و وقتی آنها را خم می‌کنید به‌راحتی می‌چسبند. نخود تازه نیازی به خیساندن ندارد و نسبتاً سریع پخته می شود.

لوبیا تازه: لوبیاهای تازه در تابستان و پاییز ظاهر می شوند و شیرین تر و لطیف تر از لوبیا خشک هستند. آنها همچنین راحت تر آماده می شوند، زیرا نیازی به خیس کردن یا پخت طولانی آنها ندارید.

قارچ:در بازارها انواع قارچ های پرورشی موجود است، اما بسیاری از مردم قارچ های وحشی را ترجیح می دهند که اغلب طعم بیشتری دارند. هنگام چیدن قارچ‌های وحشی مراقب باشید – بعضی از گونه‌ها سمی هستند – و همیشه آن‌ها را کاملاً بپزید تا هم طعم آن‌ها آزاد شود و هم پروتئین‌های آن‌ها به شکل قابل استفاده‌تری تبدیل شوند. برای تهیه قارچ تازه ابتدا ته ساقه ها را جدا کرده و سپس پاک کنید. آنها را آبکشی نکنید و خیس نکنید، زیرا آب را جذب می کنند و زمانی که آنها را می پزید، حالت نرمی به خود می گیرند. قارچ های خشک اغلب جایگزین های عالی برای قارچ های تازه هستند، اگرچه برخی از گونه ها به خوبی خشک نمی شوند. می‌توانید قارچ‌های خشک را با خیس کردن یا جوشاندن دوباره آن‌ها را درست کنید. مایع خیساندن را بیرون نریزید – می تواند طعم بیشتری نسبت به خود قارچ به سس شما بدهد. همچنین می توانید قارچ های خشک را با غذاساز یا مخلوط کن پودر کنید.

سبزیجات میوه ای، از جمله گوجه فرنگی، بادمجان، کدو حلوایی زمستانه، کدو تابستانی، کدو حلوایی آسیایی، خیار، فلفل شیرین، چیلی تازه، خشک، زیتون، آووکادو و گوجه فرنگی.

سبزیجات دریایی:

بسیاری از ما ناخودآگاه هر روز سبزیجات دریایی فرآوری شده می خوریم. تولیدکنندگان از آنها به عنوان قوام دهنده و تثبیت کننده در محصولاتی مانند بستنی، پودینگ فوری، تاپینگ های زده شده، سس های سالاد و حتی خمیر دندان استفاده می کنند. اما سبزیجات دریایی فرآوری نشده در خارج از آسیا زیاد دیده نمی شود. شرم آور است، زیرا سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هستند و در عین حال کالری کمی دارند. معمولاً می‌توانید کیسه‌های پلاستیکی سبزیجات دریایی خشک شده را در فروشگاه‌های مواد غذایی سالم یا در بخش غذاهای آسیایی سوپرمارکت‌های بزرگتر پیدا کنید. پس از کم آبی، آنها را خرد کرده و به سالاد، سوپ، خورش یا سیب زمینی سرخ کرده اضافه کنید.

جوانه :

جوانه ها از نخود و لوبیا تازه جوانه زده سرچشمه می گیرند. آنها مقدار زیادی مواد مغذی – یا کالری – به رژیم غذایی شما اضافه نمی کنند، اما خوشمزه و ارزان هستند. انواع زیادی وجود دارد، از جوانه ماش ملایم و ترد گرفته تا جوانه تربچه تند و لطیف. جوانه‌های خام در سالاد و ساندویچ عالی هستند و انواع سفت‌تر را نیز می‌توان برای مدت کوتاهی سرخ کرد.

سایر سبزیجات:

نوپال = پد کاکتوس گلابی خاردار = برگ کاکتوس گلابی خاردار = پارو کاکتوس گلابی خاردار = نوپال نکات: نوع کنسرو شده جایگزین قابل قبولی برای تازه آن است، اما بافت پایینی دارد. جایگزین: بامیه یا لوبیا سبز یا فلفل سبز

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده