خرید از سراسر دنیا


» آیا روغن ذرت سالم تر از سایر روغنهای گیاهی است؟

آیا روغن ذرت سالم تر از سایر روغنهای گیاهی است؟

آیا روغن ذرت سالم است؟ تغذیه، فواید و معایب

روغن ذرت یک روغن گیاهی تصفیه شده است که به طور گسترده در پخت و پز و به ویژه سرخ کردن عمیق استفاده میشود. همچنین کاربردهای بسیار دیگری دارد و معمولاً برای مصارف صنعتی یا به عنوان یک ماده در لوازم آرایشی استفاده میشود. برای تولید روغن ذرت باید یک فرآیند تصفیه پیچیده را طی کنند. این فرآیند به روغن ویژگی های منحصر به فردی می دهد، اگرچه همه آنها مثبت نیستند.


این مقاله به بررسی روغن ذرت، از جمله تغذیه، کاربرد، و تولید آن و همچنین فواید و مضرات بالقوه آن می پردازد. ممکن است تعدادی از مزایای بالقوه روغن ذرت ، از جمله توانایی آن در جلوگیری از استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب، کاهش کلسترول "بد"، محافظت از پوست ، تقویت سلامت بینایی و به حداقل رساندن واکنش های آلرژیک و غیره باشد. با این حال، ممکن است برخی از عوارض جانبی نیز وجود داشته باشد که باید در نظر بگیرید، از جمله افزایش وزن، خطر بالاتر سرطان و برخی از این عوارض جانبی ممکن است به شدت به نوع روغن ذرت استفاده شده و نحوه استخراج آن از خود ذرت بستگی داشته باشد.


روغن ذرت چیست؟

روغن ذرت از جوانه گیاه ذرت، یکی از گیاهانی است که بطور گسترده رشد میکند و به محصولات زراعی در جهان متکی است، به دست می آید. با توجه به این در دسترس بودن، ممکن است یکی از ارزان‌ ترین روغن‌های گیاهی و در نتیجه یکی از محبوب‌ترین روغن‌ها باشد. 

روغن ذرت را میتوان از طریق یک فرآیند طولانی پرس خروجی، تصفیه و تقطیر با بخار بدست آورد. در حالیکه این روغن بدست آمده ممکن است نقطه دود بسیار بالایی داشته باشدو آن را برای پخت و پز ایده آل می کند، همچنین می تواند بسیاری از ترکیبات مفید روغن را از بین ببرد،

در این صورت، ممکن است فواید کمی برای سلامتی داشته باشد. همانطور که گفته شد، حتی نسخه تصفیه نشده این روغن ممکن است دارای چربی و کالری بسیار بالایی باشد و نسبت به بسیاری از روغن های گیاهی دیگر مانند زیتون یا بادام ، کمتر سالم تلقی شود.

روغن اگر می خواهید از استفاده از روغن ذرت بهره مند شوید، به دنبال انواعی باشید که تحت فشار سرد قرار گرفته اند و دارای برچسب ارگانیک یا تصفیه نشده هستند. اینها ممکن است نقطه دود پایین تری داشته باشند، اما همچنین می توانند دارای چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع باشند که فواید سلامتی مختلف روغن ذرت را ارائه می کنند.


این روزها، آنچه به عنوان یک روغن آشپزی سالم واجد شرایط است، بسیار گیج کننده است. به عنوان مثال، روغن های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا و روغن آفتابگردان - به نظر می رسد که با توجه به اینکه از "سبزیجات" مشتق شده اند، برای سلامتی مفید هستند، اما لزوماً اینطور نیست. روغن ذرت یکی از انواع روغن های گیاهی است که در محصولات غذایی مانند:

سس سالاد

کوتاه کننده ها

مارگارین ها

گسترش می یابد

سس ها

محصولات پخته شده مانند دونات و کیک

آیا روغن ذرت سالم است یا روغن ذرت برای شما مضر است؟ همانطور که از لیست غذاهای بالا می توانید متوجه شوید، روغن ذرت به بسیاری از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده راه پیدا می کند که فاقد ارزش غذایی هستند.از طرف دیگر، روغن ذرت نقطه دود بالایی دارد و حاوی مقداری ویتامین E است.


آیا روغن ذرت همان روغن نباتی است؟

روغن ذرت یکی از انواع روغن های گیاهی است، اما تنها نوع آن نیست و این دو عبارت لزوماً به معنای یکسان نیستند.دسته روغنهای گیاهی شامل روغنهایی است که از گونه‌های مختلف گیاهی تهیه میشوند و روغن هایی که در این دسته قرار می گیرند می توانند شامل موارد زیر باشند:

ذرت

زیتون

کلزا

دانه انگور

بادام زمینی

گلرنگ

آووکادو

کنجد

آفتابگردان

روغن نارگیل

برخی از اینها به دلیل ترکیبات شیمیایی و اینکه چگونه به راحتی پس از گرم شدن فاسد می شوند، انتخاب های سالم تری نسبت به بقیه هستند.

هنگامی که روغن های پخت و پز را از فروشگاه ها خرید می کنید، ممکن است روغن را با عنوان "روغن گیاهی" ببینید. این معمولاً ترکیبی از چندین روغن از جمله روغن کانولا، ذرت و سویا است . روغن ذرت نیز یک عنصر کلیدی در برخی مارگارین ها (که ناسالم در نظر گرفته می شوند) است.


آیا روغن ذرت ارزش غذایی دارد؟ 

همه روغن‌های پخت و پز تقریباً دارای همان مقدار کالری و گرم چربی، پروتئین، قند و کربوهیدرات هستند. (آنها تقریباً از همه چیز به جز چربی عاری هستند.) در حالی که ذرت حاوی برخی مواد مغذی مانند فیبر و ویتامین C است، روغن ذرت عمدتاً چربی خالص است و مقدار قابل توجهی فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدان یا مواد معدنی را فراهم نمی کند.

برخی از روغن ها مانند روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن ذرت برخی آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها از جمله ویتامین E را فراهم می کنند . با این حال، به طور کلی روغن ذرت بیشتر منبع چربی است، از جمله چربی‌های تک غیراشباع و اسیدهای چرب چند غیراشباع.

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک قاشق غذاخوری روغن ذرت تقریباً حاوی موارد زیر است :

122 کالری

14 گرم چربی (حدود 2 گرم چربی اشباع شده)

2 میلی گرم ویتامین E (13٪ DV)


مزایای بالقوه

1. حاوی چربی های اشباع نشده و تک غیر اشباع است

روغن ذرت از نظر ترکیب اسیدهای چرب، دارای چربی های چند غیراشباع بسیار بالایی است ، به ویژه نوعی که اسید لینولئیک نامیده می شود. روغن ذرت حدود 30 تا 60 درصد اسید لینولئیک است.

اسید لینولئیک زمانی می تواند مفید باشد که در مقادیر کم مصرف شود و زمانی که نسبت سالم به سایر انواع چربی ها به دست آید.

پس از خوردن، لینولئیک اسید به اسید گاما لینولنیک (GLA) تبدیل میشود، که مطالعات نشان می‌دهد مزایای سلامتی مانند کمک به کاهش التهاب و حفظ سطح کلسترول در محدوده سالم را ارائه می‌دهد و GLA همچنین ممکن است به کاهش خطر ایجاد لخته های خونی خطرناک به دلیل اثرات کاهش دهنده آن بر تجمع پلاکتی کمک کند و ممکن است محافظت در برابر مقاومت به انسولین را ارائه دهد.

به غیر از اسید لینولئیک، روغن ذرت همچنین حاوی مقداری اسید اولئیک و اسید پالمیتیک است.


2. فیتواسترول ها را فراهم می کند

روغن ذرت حاوی برخی فیتواسترول‌ها است که ترکیبات گیاهی هستند که میتوانند به کاهش کلسترول بد LDL با مسدود کردن جذب آن کمک کنند و از سطوح سالم کلسترول تام حمایت کنند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف بیشتر فیتواسترول ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، اگرچه ارتباط بین روغن های پخت و پز مختلف و بیماری های قلبی بحث برانگیز است. فیتواسترول ها همچنین دارای برخی دیگر از اثرات ارتقاء دهنده سلامتی مانند اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده ایمنی و ضد سرطان هستند.

مطالعات نشان داده است که روغن سبوس برنج، روغن ذرت و دانه انگور حاوی برخی از بالاترین فیتوا سترول ها در میان تمام روغن های گیاهی هستند.


3. حاوی ویتامین E

روغن ذرت حاوی مقدار مناسبی ویتامین E است که حدود 13 درصد از نیاز روزانه شما را در یک قاشق غذاخوری تشکیل می دهد.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان مهم است که تحقیقات نشان می دهد می تواند از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. در حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، سلامت چشم، سلامت پوست، عملکرد قلب و عروق و همچنین سایر عملکردهای مهم بدن نقش دارد.


4. دارای نقطه دود بالا

نقطه دود روغن ذرت تقریباً 450 درجه فارنهایت است که به این معنی است که برای پخت و پز در دمای بالا در مقایسه با برخی روغن ها و چربی های دیگر انتخاب بهتری است.

نقطه دود روغن یا چربی پخت و پز به نقطه سوختن آن یا دمایی اشاره دارد که در آن چربی شروع به اکسید شدن می کند و ساختار شیمیایی آن را به صورت منفی تغییر می دهد.

در حالی که روغن‌های گیاهی سرشار از چربی‌های غیراشباع چندگانه، معمولاً بهترین انتخاب‌ها برای روش‌های پخت و پز مانند سرخ کردن یا کباب کردن نیستند، زیرا به راحتی اکسید می‌شوند، روغن ذرت یک استثناست (همانطور که روغن آووکادو که نقطه دود بالاتری دارد. حدود 520 فارنهایت).

برای مقایسه، کره و روغن نارگیل دارای نقطه دود حدود 350 فارنهایت و روغن زیتون یکی از حدود 410 فارنهایت است. سایر روغن های گیاهی تصفیه شده مانند روغن آفتابگردان، نخل و گلرنگ نیز دارای نقطه دود در حدود 450 فارنهایت هستند.


خطرات و عوارض جانبی

چرا روغن ذرت برای شما مضر است؟ مشکل اصلی روغن ذرت و روغن های گیاهی مشابه این است که دارای اسیدهای چرب امگا 6 بالایی هستند .

در حالی که یک رژیم غذایی سالم شامل برخی از چربی‌های امگا 6 است که نوعی چربی غیراشباع چند گانه هستند، بسیاری از مردم بیش از حد این چربی‌ها را مصرف می‌کنند، زیرا در غذاهای فرآوری‌ شده (چیزهایی مانند سس‌های سالاد، غذاهای منجمد، محصولات پخته شده و غیره) بسیار رایج هستند).

عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 در رژیم غذایی فرد، به این معنی که امگا 6 بسیار زیاد و امگا 3 کافی نیست، می تواند به مشکلات مربوط به التهاب کمک کند . شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف بیش از حد امگا 6 می تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، برخی اختلالات شناختی و حتی انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد .

روغن ذرت دارای نسبت چربی امگا 6 به امگا 3 46:1 است. در حالت ایده آل، تحقیقات نشان می دهد که مصرف نسبت امگا 6 به امگا 3 در حدود 4:1 سالم ترین است.

برای بیشترین فواید سلامتی، انواع چربی‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مانند ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد ، آجیل، دانه‌ها، روغن‌های پخت و پز تصفیه نشده و آووکادو، اما در مصرف روغن‌های گیاهی که مقادیر بسیار بالایی از امگا 6 و بدون امگا 3 تقریباً دارند زیاده‌روی نکنید.


نحوه استفاده از آن (به علاوه جایگزین های سالم تر)

اگر میخواهید از روغن ذرت هنگام پخت و پز در خانه استفاده کنید، به طور ایده آل روغن ذرت ارگانیک و بدون GMO را خریداری کنید . آن را دور از گرما و نور نگهداری کنید تا از اکسید شدن و فاسد شدن آن جلوگیری کنید.

در اینجا روش‌های پختی وجود دارد که روغن ذرت برای آنها خوب عمل می‌کند:

سرخ کردن - به دلیل نقطه دود بالا، می توان از آن برای سرخ کردن غذاهای سرخ کردنی مانند پروتئین یا سبزیجات استفاده کرد. در حالیکه غذاهای سرخ شده نباید اغلب در رژیم غذایی سالم گنجانده شوند، اما برای این منظور نیز استفاده می شود.

کباب کردن - روغن ذرت را میتوان برای پوشاندن غذاهایی که در حال کباب کردن یا کبابی هستند،مانند ماهی،گوشت یا سبزیجات استفاده کرد.

پخت - افزودنی خوبی برای محصولات پخته شده است زیرا آنها را مرطوب نگه می دارد و از چسبیدن به تابه جلوگیری میکند، اما طعم یا بوی آن را تغییر نمیدهد. گاهی اوقات این روغن را در کیک، دونات، کیک و کلوچه پیدا خواهید کرد.

تفت دادن یا سرخ کردنی – هنگام سرخ کردن چیزهایی مانند سبزیجات، مقدار کمی روغن ذرت را می توان به تابه اضافه کرد.


کدام بهتر است: روغن ذرت یا روغن گیاهی؟

همانطور که در بالا ذکر شد، پاسخ به این سوال بدون دانستن اینکه به کدام روغن گیاهی خاص اشاره می کنید، دشوار است. روغن ذرت با سایر روغن های گیاهی محبوب مانند روغن کانولا، آفتابگردان و سویا شباهت های زیادی دارد، بنابراین می توانید آنها را از نظر مزایا و معایب شبیه به هم در نظر بگیرید. (به عنوان مثال، آنها حاوی مقدار زیادی چربی غیراشباع امگا 6 هستند.)


آیا روغن ذرت برای شما بهتر از روغن زیتون است؟

به طور کلی، روغن زیتون توسط اکثر متخصصان به عنوان یک انتخاب سالم‌تر در نظر گرفته می‌شود.

روغن زیتون منحصر به فرد است زیرا حاوی مقدار زیادی چربی تک غیراشباع است و فواید سلامتی مانند آنتی اکسیدان ها و اسید اولئیک را ارائه می دهد. گفته می شود، روغن ذرت در برخی از فواید روغن زیتون ، مانند حمایت از کلسترول سالم، شریک است، زیرا حاوی برخی اسیدهای چرب سالم نیز می باشد.

روغن زیتون فرابکر کمترین نوع تصفیه/فرآوری شده است که مانند بسیاری از روغن های گیاهی دیگر بدون حلال های شیمیایی ساخته می شود. با این حال، نقطه دود خیلی بالایی ندارد، بنابراین باید از آن برای نم نم باران روی غذا یا با حرارت کم استفاده کرد.


نتیجه

آیا روغن ذرت سالم است یا روغن ذرت برای شما مضر است؟ این روغن هم مزایا و هم معایب دارد و این روغن سرشار از چربی های اشباع نشده چندگانه (PUFA) است و حاوی مقداری ویتامین E و فیتواسترول است – با این حال تعداد زیاد PUFA در رژیم غذایی شما می تواند مشکل ساز باشد.

کدام بهتر است: روغن ذرت یا روغن گیاهی؟ برخی از این اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما روغن گیاهی می تواند به انواع مختلفی از روغن های تصفیه شده اشاره داشته باشد. به طور کلی، روغن زیتون و روغن آووکادو به طور کلی سالم ترین هستند، در حالی که انواعی مانند ذرت، گلرنگ و روغن آفتابگردان کمتر سالم هستند.

یکی از مزایای روغن ذرت این است که نقطه دود بالایی دارد، به این معنی که می توانید از آن برای برشته کردن، کباب کردن، سرخ کردن یا پختن استفاده کنید. در حد اعتدال، از آن به جای چربی هایی مانند کره یا روغن زیتون استفاده کنید، زیرا در دمای بالا ساختار شیمیایی خود را بهتر حفظ می کند.



بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده