خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» MOOC چیست و چه کاربردی دارد؟

MOOC چیست و چه کاربردی دارد؟

MOOC (دوره های آزاد گسترده آنلاین) چیست و آیا مدرک آنلاین مفید است؟

در این دنیای پرشتاب، یا تغییر می کنید و تکامل می یابید، یا عقب می مانید. MOOC ها هم نتیجه و هم بازتاب تکامل هستند. تکنولوژی، تغییر در نیازهای محل کار، و تقاضا برای مقیاس گسترده که در نهایت گرد هم آمده اند.  

MOOC ها می توانند دانش را برای دانش آموزانی که ممکن است در غیر این صورت دسترسی نداشته باشند به ارمغان بیاورند و برای یادگیرندگانی که توانایی پرداخت هزینه های آموزش عالی را ندارند مفید باشد. آموزش غیر سنتی که از طریق MOOC ها تحقق می یابد، شکل مفیدی از یادگیری آنلاین است و می تواند مکمل یادگیری سنتی دانشگاه باشد.

MOOC ها روش یادگیری جهان را به شدت تغییر داده اند

MOOC، دوره آنلاین گسترده گسترده، دوره ای است که برای مشارکت نامحدود و دسترسی آزاد از طریق اینترنت طراحی شده است. MOOC ها راه را برای دسترسی انعطاف پذیر، در مقیاس بزرگ و مقرون به صرفه برای یادگیری و کسب اعتبار باز کردند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به دلایل مختلفی از MOOC برای یادگیری استفاده می‌کنند، از جمله کسب دانش مورد نظر و پیشرفت شغلی، تغییر شغل، آمادگی‌های دانشگاهی، یادگیری تکمیلی، یادگیری مادام‌العمر، آموزش الکترونیکی شرکتی و غیره.

اولین MOOC ها از جنبش OER (منابع آموزشی باز) پدید آمدند که توسط پروژه OpenCourseWare MIT آغاز شد. جنبش OER از کار محققانی مانند دانیل بارویک نشأت می گیرد که نشان دادند اندازه کلاس و نتایج یادگیری هیچ ارتباط ثابتی ندارند. MIT ( موسسه فناوری ماساچوست ) از آن زمان تاکنون همواره قهرمان اصلی MOOC ها بوده است. 

به زودی، پلتفرم های مختلف دیگری پدیدار شدند و MOOC در سال 2012 خود را به عنوان یک روش یادگیری محبوب معرفی کرد. نیویورک تایمز آن را "سال MOOC" به عنوان چندین ارائه دهنده با بودجه خوب، مرتبط با دانشگاه های برتر مانند استنفورد و کال تک نامید. موسسه فناوری کالیفرنیا )، به این تلاش پیوست. 

 فناوری اطلاعات اولین رشته ای بود که کاملاً دیجیتالی شد 

تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات و فناوری به یکی از محرک‌های اساسی برای گسترش MOOCها و به‌ویژه نوع متمرکز بر مهارت تبدیل شد - نوعی که زندگی را در آنچه به عنوان «مقید اعتبارگرایی» (دوره‌های فشرده متمرکز بر شغل) شناخته می‌شود، دم می‌دهد. این مشاغل که به سرعت در حال تغییر هستند و به سرعت در حال رشد هستند نیاز به یک خط لوله سریعتر از کارگران واجد شرایط برای پر کردن موقعیت ها دارند. MIT و دانشگاه استنفورد MOOCهای با کیفیت و معتبر در علوم کامپیوتر و مهندسی برق ارائه می دهند. 

اکنون چندین دانشگاه در حال ارائه دوره های مهندسی در مقطع کارشناسی و پیشرفته هستند. تا سال 2016، مفهوم کارشناسی ارشد آنلاین ایجاد شد که مدارک واجد شرایط را ارائه می دهد. در مقطع کارشناسی ارشد آنلاین علوم کامپیوتر از گرجستان، حدود 6000 دانشجو ثبت نام کرده اند. iMBA توسط دانشگاه ایلینویز بیش از 800 دانشجو ثبت نام کرده است. کارشناسی ارشد آنلاین در تجزیه و تحلیل توسط EdX و Georgia Tech با 650 دانش آموز راه اندازی شد.

مدارک تحصیلی از راه دور باید با همان استاندارد کیفیتی که در دانشگاه ارائه می شود ارائه شود. اما نکته منفی این است که بسیاری از آنها تعهد "رایگان" را کنار گذاشتند: هزینه کارشناسی ارشد امنیت سایبری توسط دانشگاه دیکین 52.560 AUD است. اکنون، در سال 2020، انتخاب گسترده‌ای از پلتفرم‌ها، فناوری‌ها، روش‌ها و پیشنهادات مختلف، از جمله مدرک‌های شناخته‌شده و مسیرهای متمایل وجود دارد.

تفاوت بین CMOOC و XMOOC چیست؟

آموزش مبتنی بر نتیجه (OBE) یک روش آموزشی است که در آن هر بخش از یک سیستم آموزشی حول اهداف (نتیجه‌ها) می‌چرخد: زمانی که مسیر آموزش به پایان می‌رسد، دانش‌آموز قرار است به هدف خود برسد. هیچ سبک مشخصی برای به کارگیری OBE وجود ندارد: اما اصل اساسی این است که همه کلاس ها، ارزیابی ها و فرصت ها باید به دانش آموزان کمک کنند تا به نتایج مشخص شده برای تخصص انتخابی خود دست یابند. دانشکده می‌تواند نقش‌های یک مربی، مرشد، مربی، تسهیل‌کننده یا مربی را بر اساس نتایج مورد نظر بر عهده بگیرد. روش‌های هدفمند در سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند و نقش اساسی در MOOC دارند.

با این حال، همه دوره های MOOC یکسان ایجاد نکرده اند. MOOCهای ارتباطگرا و MOOCهای پخش بر رویکرد متفاوتی برای طراحی تجربه دانشجویی تکیه دارند و ارزش متفاوتی دارند. نمونه ای از MOOC های پخش xMOOC ها هستند، مانند TEDx، edX، که در آن x مخفف "extended" است، که نشان می دهد MOOC به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر چیز دیگری، مانند یک رشته دانشگاهی باشد. 

MOOC های کانکشتیویستی و با علامت cMOOC مشخص شده اند. آنها سخنرانی ها را به صورت ویدئویی ضبط می کنند و چند آزمون ارائه می دهند. آنها معمولاً تاریخ مشارکت ندارند. آنها ممکن است با یک کتاب درسی ویدیویی مقایسه شوند و ارزشی قابل مقایسه با آموزش مختلط یا پخش MOOC ندارند. با این حال، آنها همچنان به عنوان مواد تکمیلی ارزش دارند، همانطور که کتاب های درسی برای قرن ها مرتبط باقی مانده اند.

دسته دیگری از دوره ها، دوره هایی هستند که به طور خاص برای مدل MOOC طراحی شده اند و نیازهای منحصر به فرد آن را در نظر می گیرند. برای تسهیل ثبت نام های گسترده بدون از دست دادن کیفیت، MOOC ها نیاز به طراحی آموزشی دارند که بازخورد و تعامل در مقیاس بزرگ را تسهیل می کند. این دوره‌ها شامل چالش‌ها، تکالیف، بحث‌ها، همکاری با همتایان و مربیان، و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است که به سهولت تجربه فردی کمک می‌کند و هر دانش‌آموز را به سمت محدودیت‌ها و اهداف اعلام‌شده‌اش سوق می‌دهد. اینها MOOCهای پخش شده هستند و xMOOC علامت گذاری شده اند. MIT و CalTech دارای انواع xMOOC هستند.

معایب و نقاط ضعف MOOC 

شواهد زیادی تأیید می کند که یادگیری از راه دور و ترکیبی واقعیت دنیای مدرن و اقتصاد جهانی است. اما اجازه دهید به چند فاکتور حیاتی بپردازیم که معتقدیم در هنگام تصمیم گیری در مورد طراحی آموزش ارزش سنجیدن را دارند. 

بر اساس مطالعات انجام شده، دانش آکادمیک دانشجویان فداکاری که دانش خود را از طریق آموزش از راه دور کسب کرده اند، کمتر نیست. اما مهارت‌های اجتماعی و شبکه‌شان که در طول سال‌های تحصیل توسعه یافته است، اغلب کمتر پیشرفته است. این مهم نیست که MOOC یادگیری تکمیلی یا مداوم شما باشد، اما اگر تنها و تنها شما باشد، این عامل تاثیرگذار می شود. 

شبکه و روابط ایجاد شده در طول یادگیری ضروری و اغلب غیرقابل جایگزین هستند. حکمت چینی باستان می‌گوید که "چهار پیوند نزدیک زندگی" "از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی، کنار هم گذاشتن تفنگ‌ها، مجروح شدن با هم و به اشتراک گذاشتن گنج با هم ایجاد می‌شوند." به امید اینکه هرگز نیازی به تفنگ با کسی نداشته باشید، این هنوز در معنای استعاری صدق می کند. 

نیاز به مهارت، انضباط ذهنی و خودانگیختگی شما نیز بسیار بالاتر است، زیرا MOOC ها سطح یکسانی از مسئولیت اجتماعی را ارائه نمی دهند. اگر به تنهایی برایتان مشکل است، پیدا کردن یک مربی که به شما در حفظ آن کمک کند، مفید است. این چیزی است که مایه شرمساری نیست: مهارت یادگیری و نظم و انضباط مهارت هایی هستند که باید آموزش داده شوند و پرورش یابند. آنها به عنوان "توانایی های طبیعی" نمی آیند.

و بسیاری از مشاغل به شدت به تمرین و شاگردی عملی متکی هستند، از کشاورزی و جنگلداری گرفته تا هنر و مهارت های پزشکی. برای بسیاری از تخصص های مهندسی، به آزمایشگاه های فیزیکی نیز نیاز دارید. بنابراین اینکه آیا MOOC بهترین انتخاب برای شما است یا خیر بستگی به قصد، ارزش ها و رشته تحصیلی شما دارد. 

سوگیری اعتبار نیز وجود دارد: ممکن است غیرمنطقی و قدیمی باشد، اما باید به شما هشدار دهیم که برخی از کارفرمایان بالقوه ممکن است هنوز در مورد مدل‌های نوآورانه شک داشته باشند.

مزایا و مزایای MOOC

انعطاف پذیری، در دسترس بودن، هزینه رایگان برای کسب دانش از مزایای متمایز است. یک مطالعه اخیر توسط وزارت آموزش نشان داد که به‌طور متوسط، دانش‌آموزانی که در دوره‌های آنلاین ثبت‌نام کرده‌اند نسبت به افرادی که آموزش حضوری دریافت می‌کنند عملکرد نسبتاً بهتری داشته‌اند و سطح رضایت و تعادل زندگی بالاتری را گزارش می‌کنند.

ما نمی توانیم معنای MOOC را برای ساختن جهانی بهتر و برابرتر نادیده بگیریم. MOOC ها ابزاری حیاتی برای دستیابی به هدف 4 سازمان ملل در دستور کار 2030 برای توسعه پایدار  هستند که فرصت های آموزشی از راه دور را یکی از ضروریات یک آینده پایدار می داند.

مؤسسه سازمان ملل متحد در حال پیشبرد آموزش الکترونیکی به عنوان فرصتی برابر در دنیای مدرن است. شروع به ارائه دوره های آنلاین در رشته های تاثیرگذار، از جمله دیپلماسی چندجانبه، توسعه محلی، سیستم های دانش، حفظ صلح، حاکمیت محیطی، مالیه عمومی و غیره کرد. دوره های آنها بیش از ده ها معیار دقیق کیفیت را برآورده می کند.

کیفیت، بدون شک چیزی است که شما آن را زیر سوال ببرید. اکثر ارائه دهندگان جدی MOOC برای حفظ کیفیت تحت فشار هستند: به عنوان یک مدل جوان، آنها باید بر بسیاری از تعصبات و شک ها غلبه کنند. و رقابت آنها بدون محدودیت های محلی به طور قابل توجهی سخت تر است. بنابراین آنها نمی توانند آرامش داشته باشند.

MOOC یک ابزار ضروری برای بسیاری از حرفه های پیشرفته است. در بسیاری از صنایعی که به مهارت‌هایی که به سرعت در حال تغییر هستند تکیه می‌کنند، نیاز شدید می‌شود، اما مجموعه استعدادهای موجود کم است. یک الگوی جدید برای کارفرمایان با مشکل در پر کردن موقعیت‌های باز، تغییر به سمت استخدام مبتنی بر مهارت است تا مدل مبتنی بر اعتبار گذشته. یک مثال خوب، صنعت امنیت سایبری است که در حال سرمایه گذاری در گواهینامه ها برای پاسخگویی به تقاضای فوق العاده برای کارگران است.

نگرانی کسب و کار: رایگان بودن برای همه چگونه در دنیای مبتنی بر پول است؟

فلسفه (اولیه) MOOC «گشودن آموزش عالی با کیفیت بالا برای مخاطبان گسترده تر است». اصول باز بودن (قرار است) ایجاد، ساختار و عملکرد MOOC ها را هدایت کند. 

جیمز مازو، مدیر برنامه‌های آنلاین در دانشگاه ایالتی وین، محتمل‌ترین نوآوری مدل کسب‌وکار را که قبلاً تا حدی در Coursera پیاده‌سازی شده است، توصیف می‌کند: «اختلال‌کننده بعدی احتمالاً نقطه عطفی را رقم خواهد زد: یک برنامه درسی کاملاً رایگان آنلاین که منجر به دریافت مدرک از یک موسسه معتبر. با این مدل کسب و کار جدید، دانشجویان ممکن است هنوز مجبور باشند برای تایید مدارک خود هزینه ای بپردازند، اما نه برای فرآیندی که منجر به کسب آنها می شود." به عبارت ساده، دانش رایگان است، دیپلم نه. 

با این حال، این اختلال باعث ایجاد نگرانی در میان گروه های اصولگرا در مورد مدل کسب و کار می شود. هنگامی که (و اگر) دسترسی رایگان به برنامه درسی اعطای مدرک رخ دهد، مدل کسب و کار آموزش عالی در ایالات متحده باید تغییر کند. بسیاری از دانشگاه‌هایی که اکنون مبالغ بسیار قابل توجهی را برای دوره‌های خود دریافت می‌کنند و مؤسسات مالی که اعتبارات دانشجویی را تأمین می‌کنند، احساس نمی‌کنند که چگونه با «ارائه رایگان محصول آنلاین» سود خواهند برد و فعالانه از طریق لابی سیاسی خود عقب‌نشینی می‌کنند.

نگرانی‌های آنها موجه به نظر نمی‌رسد: از آغاز MOOC، تعداد دانش‌آموزانی که در آموزش‌های آجری ثبت نام کرده‌اند کاهش نمی‌یابد، بنابراین قیمت‌ها را در نظر نگیرید. در عوض، بسیاری از دانش‌آموزان محروم که قبلاً اصلاً توانایی پرداخت هزینه‌های آموزشی را نداشتند، به آموزش باکیفیت آنلاین دسترسی ندارند. اگر به زبان تجاری صحبت کنیم، این یک "بخش مختلف مخاطبان" است، بنابراین هیچ رقابتی وجود ندارد. حتی بیشتر از آن، دانشگاه‌های پیشرفته‌ای مانند MIT و CalTech که هم آموزش درون دانشگاهی و هم آموزش آنلاین ارائه می‌دهند و آنهایی که دوره‌های آنلاین پولی دارند، تنها با گنجاندن این بخش جدید، مخاطبان خود را افزایش دادند. آنها پول بیشتری به دست می آورند در حالی که به نفع جوامع هستند - نه خیلی بد!  

یکی دیگر از منابع بالقوه تامین مالی مدت‌هاست که توسط کشورهایی مانند سوئد، دانمارک یا فنلاند کارآمدی ثابت شده است که اقتصادهای آن‌ها بر آموزش رایگان که توسط دولت تامین مالی می‌شود به عنوان یکی از منابع موفقیت اقتصادی خود حساب می‌کنند.

آماده برای پیوستن هستید؟

فن‌آوری‌های جدید، دانشجویان بیشتر، و تقاضای فزاینده برای حرفه‌های نوآورانه و دیجیتالی، به گونه‌ای گرد هم می‌آیند که به ما اشاره می‌کند که آینده آموزش عالی دیجیتال و از راه دور است.

MOOC به دلیل عدم حضور اجتماعی و سطح بالای خودمختاری مورد نیاز، به خود انضباطی و خودانگیختگی بیشتری نیاز دارد. در نهایت، در حالی که دانشگاه‌های آفلاین به شما یاد می‌دهند که چگونه یاد بگیرید، و اغلب شما را از طریق مسئولیت‌پذیری اجتماعی تحت فشار قرار می‌دهند، با MOOC، موفقیت شما تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده